Killing the thermactor air-injection system

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Eco?noline
De Behulpzame
De Behulpzame

Killing the thermactor air-injection system

Bericht door Eco?noline » 05 mar 2005 00:52

Hallo vanners,

Het volgende betreft het verwijderen van thermactor air-injection system, met als doel een stillere motor, daar het systeem nogal wat geluid produceert.
Het systeem injecteert op 3 plaatsen lucht in het uitlaatcircuit, op de achterzijde van de beide cilinderbanken, en in de uitlaat voor de katalysator.

Het gaat hier om een ’93 E-150 351w, met het hele emissie pakket, maar dit verschild per type.
Dit systeem hoeft er bij ons niet op te zitten, wordt bij een CO-meting vaak ook afgekoppeld daar het de meting beinvloedt.

Ik weet niet of het verhaal volledig klopt, het is al weer 3 jaar terug dat dit is uitgevoerd, maar ver van de waarheid zal ik niet af zitten.

Haal de luchtpomp rechtsvoor onderaan het blok eraf.
Maak deze open, sla voorzichtig de kunststof schotjes eruit, goed reinigen, lagers vullen met Lupsoligt, in elkaar zetten en de luchtopeningen afstoppen.
Monteer de luchtpomp weer aan het blok.
Op deze manier ontstaat een geleidewiel, zodat de originele routing van de multibelt behouden blijft.

Verwijder de luchtleiding die van het luchtfilterhuis afkomt, en stop deze af.
Verwijder de luchtleiding die naar de achterzijde van het blok loopt.
Verwijder de twee vacuumkleppen plus de luchtleidingen die daar weer aan vast zitten.
Maak de aansluiting op de uitlaat dicht.
Verwijder de leiding die tussen de 2 cilinderbanken zit.
Zaag de eindstukken met nog 3cm leiding resterend eraf, knijp hiervan 2cm plat, dubbelvouwen en dichtknijpen in een bankschroef.
Monteer deze “blindstoppen” weer op de cilinderbanken, op deze manier voorkom je een sputterend geluid alsof de uitlaat lek is.
Verwijder de vacuumleidingen die naar de solenoids lopen op de linker cilinderbank bij de bobine, deze 2 solenoids zijn identiek.
Haal de stekkers van de 2 identieke solenoids los en verwijder deze.
Verwijder de open T-stukken en sluit de vacuumleiding rechtstreeks op de laatste solenoid aan, dit is de EVR die de EGR voorop de rechter cilinderbank zit aanstuurt.

Op deze manier zijn alle functieloze onderdelen van het systeem verwijderd.

Succes,

Rudi
MECHANICALLY INCLINED
- i screw up everything ! -

Ford E-150 351w 4EOD '93 Glaval-conversion

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 05 mar 2005 10:28

Kijk daar zat ik nou precies op te wachten! Bedankt, ik ga het allemaal zorgvuldig na (als het ietsje warmer is). ik heb een 302 maar dat zal niet veel verschil uitmaken denk ik.

Kom hier vast nog wel op terug.

Cor

Dodgie
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Fiat Panda

Bericht door Dodgie » 05 mar 2005 21:01

Rudi,

zo ongeveer zit het bij mijn Dodge ook en dat wil ik er ook af hebben, omdat de uitlaat lek is en toch vervangen moet worden.

De pomp hoef ik niet terug te plaatsen daar ik geen multbelt heb, maar losse snaren. Dat scheelt weer.
Dat van die solenoids wist ik nog niet, maar zal het aan de hand van de gegevens die ik over mijn Van uit '91 heb zeker nagaan.

Many thnx,

Ton uit Almere.
Voormalig webmaster DAVC en medeoprichter van dit forum van 2004 t/m 2012.
Ford E150 Sherrod 5ltr V8, '93
Maart '13 verkocht aan een liefhebber.
Subaru Forester 2.0X AWD, '03
Juni '17 verkocht.

Eco?noline
De Behulpzame
De Behulpzame

Bericht door Eco?noline » 05 mar 2005 22:44

Hey Ton,

Dat is een voordeel bij deze motoren deze serpentine belt, zoals ze hem bij Ford noemen, drijft alles aan.
Vervanging is zonder gereedschap in een paar minuten gedaan, daardoor kun je lagerspeling van de dynamo en zo ook snel controleren.

Ik heb zelf de oude als reserve in de auto liggen en zou deze er ook met de ogen dicht wel op krijgen als het nodig is!

Rudi
MECHANICALLY INCLINED

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 12 mar 2005 22:25

Op m'n Chevy motorhome heb ik ook de 2 A.I.R. pompen afgehaald, met de bijbehorende kleppen en solonoids.Scheelt een stuk in het lawaai!
De ene pomp werd aangedreven door de poly-V, die heb ik vervangen door een kortere, de andere pomp door een aparte V-riem die alleen deze pomp aandreef. Dat was dus ook eenvoudig. De pompen blazen de lucht via een RVS leidingstelsel direct op 8 plaatsen in de uitlaatspruitstukken, en dat heb ik dus mooi laten zitten! De kleppen die de lucht kunnen doorlaten bij een werkend systeem, blijven nu dus gewoon dicht. Minder te slopen.
Ik praat hier over een 454 motor met carb.
Cor

Eco?noline
De Behulpzame
De Behulpzame

Bericht door Eco?noline » 13 mar 2005 03:42

Cor schreef:Op m'n Chevy motorhome heb ik ook de 2 A.I.R. pompen afgehaald, met de bijbehorende kleppen en solonoids.Scheelt een stuk in het lawaai!
De ene pomp werd aangedreven door de poly-V, die heb ik vervangen door een kortere, de andere pomp door een aparte V-riem die alleen deze pomp aandreef. Dat was dus ook eenvoudig. De pompen blazen de lucht via een RVS leidingstelsel direct op 8 plaatsen in de uitlaatspruitstukken, en dat heb ik dus mooi laten zitten! De kleppen die de lucht kunnen doorlaten bij een werkend systeem, blijven nu dus gewoon dicht. Minder te slopen.
Ik praat hier over een 454 motor met carb.
Cor
Dat had ik in eerste instantie ook allemaal laten zitten.
Maar de leiding die tussen de beide cilinderbanken zit gaf een sterk sputterend geluid bij accelereren, vandaar dat ik er blindstoppen van gemaakt heb.
Vervolgens zag ik het nut van de rest ook niet meer in en heb dit toen maar verwijderd.

Heb de pvc vacuumleidingen ook maar vervangen door vacuumslang, die waren te kwetsbaar geworden en op vacuumlekkage zat ik niet te wachtten.

Rudi
MECHANICALLY INCLINED

Martin Weelink
De Behulpzame
De Behulpzame

Bericht door Martin Weelink » 13 mar 2005 14:47

Mag ik vragen wat jullie technische achtergrond is..

Ook jullie hebben een uitgebreide kennis van zaken welk natuurlijk een aanwinst voor t forum is

Martin
Voor een ieder staat vragen vrij
06-25386027

95 er Chevy G20 Mark3

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 27 apr 2007 14:53

Hallo,

Beetje vreemd om te reageren op een topic van zo lang geleden, maar ik loop er nu tegenaan.
Ik heb deze week een '93 E150 Mark III 5.0 gekocht. Na lang zoeken (al ruim een jaar op zoek) was de prijs/kwaliteit/ leeftijd-verhouding van deze in orde. Het schakelgedrag van de AOD-bak waar ik in een ander topic ooit enorm op af gaf viel mij bijzonder mee dus ook dat was geen reden om de aankoop niet te doen.
Een ding was echter zeer opvallend. De enorme herrie van een of ander onderdeel onder een luchtfiltertje aan de rechterkant van de motor. Bij stationair draaien van de motor klonk het als een meedraaiend dieselmotortje, bij meer gasgeven is het lawaai oorverdovend (althans als je er met je neus bovenop staat. Binnen hoor je bijna niets, maar dat zegt meer over de isolatie van het koetswerk). Eigenaar had geen idee wat het was en wist al bijna 10 jaar lang niet beter of dat geluid was er altijd al geweest.
Het thermactor air-injection systeem dus.
Ga ik zeker verwijderen, maar even ter verificatie: moeten alle onderdelen en verbindingen daadwerkelijk verwijderd worden of zou je ook bv. de luchtpomp kunnen omzeilen met een kortere drivebelt en dan de luchtinlaat van het systeem kunnen afsluiten of komt er dan uitlaatgas via de leidingen op plaatsen in de motor waar je het niet hebben wil?

ps. Ik zal het heugelijke nieuws van de aanschaf elders op het forum ook nog plaatsen .

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

EDWIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge B250

Bericht door EDWIN » 27 apr 2007 15:09

Een kortere riem kan er niet op. Je krijgt dan problemen met je spanner.
Ik heb mijn luchtpomp helemaal leeg gehaald, en ga nu de verbinding tussen de cilinderblokken weg halen. Deze had ik afgeknepen, maar hij fluit er nog iets door heen. Als je deze er af haal zit er schroefdraad in het blok. Nu maar hopen dat ik iets heb met dezelfde draad.
Dodge B2500 '96
Plymouth Scamp '73
HD Heritage
HD Ironhead
HD Sportster 1200S
Triumph Plunjer edition 650
Triumph Bonneville 650
Kwalijkzaki hardtail

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 27 apr 2007 20:15

Wart Edwin bedoelt, is dat hij alle schotjes eruitgehaald heeft, dus dan werkt de ''pomp'' als een idler, en hoef je geen nieuwe riem te kopen.

Het lawaai dat je hoorde van een losse slang, dat kan, maar die slang hoort op je luchtfilter aangesloten te zijn, dan hoor je het wel veel minder.

Je hoeft niet alles weg te halen, als de opening naar de uitlaat maar dicht zit en blijft, en de pomp niet meer pompt; maar dat doet 'ie natuurlijk niet meer, zonder 'ingewanden'
Cor

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 30 apr 2007 21:22

Cor schreef:Wart Edwin bedoelt, is dat hij alle schotjes eruitgehaald heeft, dus dan werkt de ''pomp'' als een idler, en hoef je geen nieuwe riem te kopen.

Het lawaai dat je hoorde van een losse slang, dat kan, maar die slang hoort op je luchtfilter aangesloten te zijn, dan hoor je het wel veel minder.

Je hoeft niet alles weg te halen, als de opening naar de uitlaat maar dicht zit en blijft, en de pomp niet meer pompt; maar dat doet 'ie natuurlijk niet meer, zonder 'ingewanden'
Cor
Hey ik ving hier wat op.
Zou die pomp ook gebruikt kunnen worden om mijn luchtvering op druk te houden?? die laat n.l. steeds de druk aflopen door nog onbekende oorzaak en dan hangt ie zo achterover?? :roll:
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 30 apr 2007 22:05

Leuk bedacht, maar dat gaat niet werken, de druk van die pomp is volgens mij ver onder de 1 bar, en luchtvering moet meestal tussen de 2 en 7 bar druk hebben.
Maar een electrisch compressortje kost ook maar een 10-15 Euro, loopt op je accu.
Dat zijn natuurlijk niet van die speciale inbouw dingen, met klepjes en drukmetertjes en zo, maar je kunt er wel je veren mee oppompen.
Daar zijn ze in feite veel beter voor geschikt, dan om banden mee te pompen, dat duurt een eeuwigheid...
Cor

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 30 apr 2007 22:18

ja zo`n ding heb ik ook.
Maar ik dacht eraan zo van als ik dasn de van start gaat automatisch de achterkant omhoog ala snoek??? :o
maar dus niet :shock:
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Rop
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: Ford E 150

Re: Killing the thermactor air-injection system

Bericht door Rop » 20 nov 2014 16:25

Heren graag jullie advies hoe een airpomp te verwijderen uit mij Ford e 150 uit 1993 .
Of is een kortere riem mogelijk ?
De airpomp is afgelopen week vast geslagen en onnodig geworden na de koprevisie
alvast dank
groet Rop

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Re: Killing the thermactor air-injection system

Bericht door dree » 20 nov 2014 23:49

Gewoon losschroeven...

Doorboord beter laten zitten. Dan kirijg je geen foutcode.
De werking wordt gecontroleerd door ecu, maar het effect niet. Laat de doorboorde lekker zitten, maar de slangen en kleppen mogen er van los en weg.
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Plaats reactie