automaat schakelt te vroeg

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
fellas
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: ford

automaat schakelt te vroeg

Bericht door fellas » 06 dec 2012 17:59

hallo mensen,

vorige week olie en filter van de automaat vernieuwd, nu de volgende problemen,
1) wanneer de automaat in stand 2 geschakeld wordt slaat de motor af , in de andere standen 1 , drive en achteruit is dit niet het geval
2) in drive is het opschakelen van 1 naar 2 normaal maar van 2 naar 3 en 4 weer veel te vroeg.
3)als er dan wordt afgeremd duurt het terugschakelenen veel te lang

ik heb de pan alweer los gehad en het filter nagekeken alles is goed gemonteerd.
olie is goed op peil

de automaat is een automatic overdrive 4R70W van een ford econoline E150 bj 1996

wat kan hier oorzaak van zijn

groet frenk

Supertruck
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: C30 Dually

Re: automaat schakelt te vroeg

Bericht door Supertruck » 07 dec 2012 00:20

ben je verder nergens aangeweest tijdens de olie en filter wissel? dus echt nergens???

Heeft zo'n ford ook geen tvkabel?? is die niet gebroken? zou trouwens dan nog niet moeten uitmaken....

lag er gruis in de bak bij de oliewissel?
Groeten Supertruckje

BMW 732iA kwart tarief a 120€
Suburban diesel geschorst
Van G20 diesel geschorst
C30 Dually met C rijbewijs op LPG en kwarttarief a 120€

fellas
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: ford

Bericht door fellas » 08 dec 2012 10:18

nee ben verder nergens aan geweest
hij heeft geen tvkabel want dit is electonisch aangestuurd
en er lag ook geen gruis in de bak

frenk

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 23 dec 2012 23:51

Ik heb geen kaas gegeten van een electronisch schakelende automaat. Ooit had ik in mijn Renault 25 V6 een probleem wat hier op leek. Ze hebben toen de schakelcomputer vervangen en toen deed ie het weer. Toen had ik er echter nog helemaal geen verstand van.
Ik weet ook niet of jou bak een mechanische governor heeft maar je verhaal klinkt als een kapotte veer in de governor (althans dat zou het zijn in een AOD).
De governor draait met de achteras mee. Ter weerszijden van de centrale draaiende as zitten twee gewichtjes die door het draaien naar buiten geslingerd worden. Twee veertjes houden ze tegen. Naar mate de auto harder rijdt draait de governor harder en worden de gewichtjes meer naar buiten geduwd. De veertjes zorgen voor het evenwicht en trekken de gewichtjes terug als de snelheid weer afneemt. Die gewichtjes zijn eigenlijk zuigertjes in een cilindertje. Dat cilindertje heeft in de zijkant gaten waardoorheen de frictieolie kan stromen. Afhankelijk van de stand van de zuiger stroomt er olie naar de verschillende clutchpacks. Bij stilstand en lage snelheid is de oliestroom dusdanig dat de oliedruk het clutchpack van de eerste versnelling op druk houd, bij hoge snelheid wordt het clutchpack van de hoogste versnelling op druk gehouden. Het proces van schakelen van de ene naar de andere versnelling (clutchpacks en rembanden aangrijpen en loslaten) wordt geregeld in de hydraulische computer, een behoorlijk ingewikkelde doolhof van zuigertjes en veertjes en hydraulische kanaaltjes die de routing van de frictieolie bepaalt. De oliedruk zelf is ook de drijvende kracht voor de beweging van de verschillende zuigertjes (ook wel kleppen genoemd).
Bij een electronisch geregelde automaat worden de "kleppen" bedient via electrische bekrachtiging, de electronica bepaald de schakelmomenten (afh. van snelheid, stand van gaspedaal, heersende onderdruk in de motor etc.). De governor is in een electronisch geregelde automaat voor zover ik weet niet meer dan een bewegingssensor (rotatiesensor) achterin de versnellingsbak. Bij een hydraulische (mechanische) governor kun je je voorstellen dat als er een veer kapot is, het gewicht van het zuigertje niet of onvoldoende wordt teruggetrokken waardoor deze te snel naar buiten geslingerd wordt. De auto schakelt te vroeg op en slaat misschien zelfs wel een versnelling over. En bij afname van de snelheid schakelt hij niet terug maar blijft hangen in de hoogste versnelling. Ik ga er van uit dat bij jou bak de governer een sensor is maar om het even is dat wel een onderdeel wat enige aandacht behoeft. Als de governor geen deel uitmaakt van je 'computer' zou je 'm apart kunnen vervangen, anders moet je de hele regeling vervangen.

succes, Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Plaats reactie