GMC Safari 1992 lowtop met camperkenteken.

Alles over het Camper Kenteken
blacksafari
Mini Vanner!
Mini Vanner!

GMC Safari 1992 lowtop met camperkenteken.

Bericht door blacksafari » 29 sep 2014 23:58

Beste liefhebbers,

Ik ben nieuw hier. Hopelijk binnenkort te vinden in het even voorstellen! & show your van! topic.
Voor nu even wat anders, een HAMVRAAG(enlijstje).
Ik ben de afgelopen en komende dagen in onderhandeling over een GMC Safari uit 1992, en;

- Er is alleen in de Handelsbenaming terug te vinden dat het om een SAFARI KAMPEERAUTO gaat. Klopt dit wel?!
- Hoe kan een lowtop safari een camper kenteken hebben sinds invoer, waren de keurings-eisen in 1997 anders dan tegenwoordig?
- Kan ik gedoe krijgen als nieuwe eigenaar van deze bus, met belastingdienst en/of rdw, tijdens controles en/of apk keuring?

- Hij rijd, remt en schakelt lekker. De bus heeft een paar optische klusjes (klein laswerkje, raampje, zijdeur kan niet van binnen open etc) en de remschijf rechtsvoor schijnt heel licht krom te staan waardoor je dat bij fel remmen merkt. Dat is allemaal latere zorg, wil vooral geen motorische miskoop doen. Start op benzine en rijd verder op LPG.

Zijn er BELANGRIJKE dingen waar ik op moet letten bij aanschaf van een GMC Safari?

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties op korte termijn, richting as weekend wil ik de bus gaan overschrijven.. de verkoper twijfelde afgelopen weekend al of ie 'm überhaupt wel weg moest doen. Het liefst met een paar goede tips in het achterhoofd!

Met vriendelijke groet,

Niek

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC 2500

Re: GMC Safari 1992 lowtop met camperkenteken.

Bericht door Paultjuh » 30 sep 2014 00:29

Welkom!

Goed dat je wat onderzoek doet, want dat kan je inderdaad duur komen te staan.
Lees hier wat op het forum erover, zoeken op: overgangsregeling.
Vraag de eigenaar of die iets zwart op wit heeft hierover.
De boetes zijn niet mis, kort gezegd de rdw en de belastingdienst hebben andere eisen en die van de belastingdienst zijn degene waar het om gaat.
De enige manier om erachter te komen is (helaas) de belastingdienst schriftelijk (je kan het telefonisch proberen) te raadplegen.
Belangrijke dingen niks anders dan bij andere auto's.
Dingen waar je op moet letten, tsja weet niet of een safari ook een koker heeft net achter het bestuurders portier, die kan bij de andere goed rot zijn in ieder geval.
Ook hierover staat genoeg geschreven op het forum, even zoeken op aankoop tips of iets in die trant.

Stigter
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC Savana

Bericht door Stigter » 30 sep 2014 12:39

blacksafari schreef: - Hoe kan een lowtop safari een camper kenteken hebben sinds invoer, waren de keurings-eisen in 1997 anders dan tegenwoordig?
Welkom.

Er is een zogeheten overgangsregeling (staat op de site van de belastingdienst) geweest de eisen waren anders voor 01-05-2002.

Let op als deze wagen daaraan voldoet zijn er twee voorwaarden namelijk de auto stond voor deze datum op kenteken als kampeerwagen en er werd voor deze datum reeds kwarttarief betaald.

Voor de duidelijkheid dat heeft niets te maken met de datum van invoer in Nederland zoals op kenteken staat.
Wat is het kenteken?

Als je tijd hebt lees dit topic eens: http://forum.davc.nl/viewtopic.php?f=19 ... eling+2002
Groet Arnold

GMC Savana 1997 5,7 Ltr vortec V8 LPG OHG X-1 verdamper en Impco 300A mixer

Tcat
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: GM product

Bericht door Tcat » 30 sep 2014 16:31

Hoi,

Zoals omschreven zijn de regels tav de Campers veranderd.
(uit het hoofd meen ik) sind 2001 hebben ze de regels aangepast en moet een Camper
een sta hoogte hebben van 1.75m.
Alles wat voor die tijd dus omgekeurd is, zit dus niet vast aan de sta hoogte van 1.75.

Als jou bus (die je op het oog hebt) dus voor 2000 om gekeurd is naar Camper, is er dus niets aan de hand.
Lees wel: Hij moet wel verder voldoen aan de eisen, zoals 'keuken-ruimte', slaap mogelijkheden etc.
Maar dat spreekt voor zich.

Verder, als je echt vragen heb betreft de benamingen etc, kan je het beste de RDW zelf even bellen.
En dan via de technische dienst,,,
Al zal je niet alle antwoorden krijgen, of je moet al eigenaar zijn;)

En tja, waar je op moet letten zijn de standaard dingen, die hier genoeg te vinden zijn.
Zo heb ik ook mijn info bij elkaar gesprokkeld, en uiteindelijk na jaren mijn bus gevonden...

IIg succes..
Liever gister dan vandaag.
Echter moet ik wachten tot morgen.

iron eagle
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy

Bericht door iron eagle » 30 sep 2014 17:14

Je kunt de belastingdienst gewoon bellen en vragen wanneer de auto (even het kenteken doorgeven) voor het eerst op kampeerkenteken is gekomen. Is de GMC voor 1 mei 2002 op kenteken gekomen valt hij onder de oude regeling en moet je die eisen aanhouden. Is hij na 1 mei 2002 op kampeerkenteken gezet......lekker laten staan!

Het enige wat ik van deze autootjes weet is dat de motoren niet al te sterk zijn. Wil nog wel eens een koppaking verbruiken.
Anthony

Plymouth Valiant 3.7 l6 1972

marcel-bea
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: lincoln

Bericht door marcel-bea » 30 sep 2014 17:51

ik weet niet wat er in zit een 5 of een 5.7 maar een Chevy is een sterke motor.
Een koppakking gaat alleen kapot als je voor het stoplicht staat en je wilt uitsloven voor een blonde meid naast je, in de cabrio.
mijn auto lekt geen olie maar tekent zijn territorium af

gr marcel

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

Bericht door starcraft 1987 » 30 sep 2014 18:15

Denk eerder een 4.3 liter ;-)
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy Van

Bericht door sanlan » 30 sep 2014 21:14

als je mazzel hebt ligt er een L35 motor in met 200pk en als t een tbi is heb je er ca 165
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Paultjuh » 01 okt 2014 15:51

iron eagle schreef:Je kunt de belastingdienst gewoon bellen en vragen wanneer de auto (even het kenteken doorgeven) voor het eerst op kampeerkenteken is gekomen.
Ging het maar zo makkelijk, ten eerste snapt niemand daar waar je het over hebt... "Overgangsregeling, nee meneer zoiets bestaat niet".
Dan na 3 keer doorverbinden: "We kunnen u geen persoonlijke gegevens verstrekken"
Nog 2 keer doorverbinden later: "We kunnen helaas maar gegevens van de afgelopen 5 jaar inzien".
Dan moet je dus een brief sturen naar de, ik weet niet meer hoe die afdeling heet, en dan krijg je binnen 8 weken iets terug =D>

Dat denk je dan, krijg je na 7 1/2 week een brief dat ze zich niet aan de termijn kunnen houden en nog 6 weken extra nodig hebben :-({|=

marcel-bea
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: lincoln

Bericht door marcel-bea » 01 okt 2014 17:51

=D> :mrgreen: \:D/ :-$
mijn auto lekt geen olie maar tekent zijn territorium af

gr marcel

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

Bericht door boyanka » 01 okt 2014 20:14

:mrgreen: je kan ook even naar de rdw bellen en vragen wanneer hij op kenteken is gekomen. Ik heb het op die manier gedaan.
Of de huidige eigenaar het kwarttarief heeft betaald kan je aan hem zelf vragen of hij een rekening van de motorijtuigen belasting kan laten zien.
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.

iron eagle
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door iron eagle » 01 okt 2014 20:31

Paultjuh schreef:
Ging het maar zo makkelijk
Bij mij ging het toendestijds (een jaar of 3 geleden) nog wel. Was allemaal geen probleem. Had binnen 6 minuten het hele verhaal boven water bij de belasting.

Ik heb destijds gewoon verteld dat ik de betreffende auto wilde kopen en zeker wilde weten of de auto aan de voorwaarden van de belasting voldeed. Ben keurig geholpen!
Anthony

iron eagle
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door iron eagle » 01 okt 2014 20:32

marcel-bea schreef:ik weet niet wat er in zit een 5 of een 5.7 maar een Chevy is een sterke motor.
Een koppakking gaat alleen kapot als je voor het stoplicht staat en je wilt uitsloven voor een blonde meid naast je, in de cabrio.
Safari's hebben v6 motoren....... En vaak de 4.3 (zijn niet al te best).
Anthony

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Paultjuh » 01 okt 2014 20:58

iron eagle schreef:
Paultjuh schreef:
Ging het maar zo makkelijk
Bij mij ging het toendestijds (een jaar of 3 geleden) nog wel. Was allemaal geen probleem. Had binnen 6 minuten het hele verhaal boven water bij de belasting.

Ik heb destijds gewoon verteld dat ik de betreffende auto wilde kopen en zeker wilde weten of de auto aan de voorwaarden van de belasting voldeed. Ben keurig geholpen!
Dan heb je denk ik geluk gehad, ik heb het ook over 3-4 jaar geleden.
Ken er wel meer die inderdaad hetzelfde verhaal hebben als jij, maar meer die hetzelfde als ik mee hebben gemaakt.
Niet geschoten is altijd mis!

blacksafari
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Bericht door blacksafari » 04 okt 2014 22:46

Hartelijk dank voor de nuttige reacties.
Ik heb 'm vandaag overgeschreven en bij thuiskomst via internet geschorst.
De verkoper heeft een brief van de belastingdienst met toekenning van het kwart tarief!! :)

Plaats reactie