Camper kenteken bij de RDW aanvragen zo snel mogelijk

Alles over het Camper Kenteken
Mick

Camper kenteken bij de RDW aanvragen zo snel mogelijk

Bericht door Mick » 01 dec 2013 18:24

Op de site van de RDW kan ik zo online een aanvraag indienen voor een keuring, ik zou dan naar Schiedam gaan.

Stel, ik ga met mijn Van komende week naar Schiedam, wat staat me dan te wachten. Zitplaatsen heb ik, om te bouwen tot slaapplaats. Keukenmeubeltje staat er in (nog niets aangesloten). Verwijderbaar tafeltje is ook aanwezig.

Verhoogd dak is er nog niet, maar daar schijnt de RDW niet over te vallen. (belastingdienst wel, ik weet het)

Hoe gaat de keuring in zijn werk, ik kan me van een VW camper die ik zelf heb omgebouwd herinneren dat ik eerst moest laten wegen, maar ik lees daar nu niets over. Ja, kop 'm maar in Cor ( :-) ), ik heb inderdaad niet zuinig gedaan met het gewicht. Wordt de auto op deze keuringsdag al gewogen, want dan haal ik eerst wat spullen er uit die niet per se in moeten.
Ook moest destijds de benzinetank minstens half vol zitten bij het wegen.

Maar mijn vraag is dus, hoe kom ik zo snel mogelijk aan het camperkenteken van de RDW, en hoe dan verder naar de belastingdienst toe. Want de belastingdienst stelt meer eisen, maar ik kan het dan in principe toch wel bij ze aanvragen al?

Janneman
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: GMCVandura

Re: Camper kenteken bij de RDW aanvragen zo snel mogelijk

Bericht door Janneman » 01 dec 2013 19:03

Ja, dat kan, tenminste bij mij destijds wel, van grijs naar camper. Is al wat jaartjes geleden .
Ging op zich soepeltjes.
Auto wordt als eerste gewogen, totaal gewicht en daarna asdruk achter. Dit was de grootste klus.
Interieur bekijken, mooie auto meneer! etc. Tafeltje en bed laten zien, keukenblok alleen van de buitenkant en klaar was Clara.
Even afrekenen en drie dagen later kenteken op de deurmat.
Ik moest destijds nog wel bij de heren van de douane mijn achterstallige BPM schokken bij de heren van de douane, die hadden toen voor het gemak een klein kantoortje achter in het pand van de RDW (in Arnhem).
Was een knullige vertoning, Gmc Vandura kwam niet in het bestand voor, net zo min als de Chevrolet G20 wat ik toen maar probeerde.
Computer says No! Toen maar wat gegokt en ik was meen ik 480 euri lichter. Ik kreeg een bepaald percentage korting voor elk jaar dat de auto ouder was als 10 jaar.
Pin me er niet helemaal op vast, dit is wat er nog in mijn grijze geheugen vastzit. Sucses er mee!
Als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed.

Als je groot bent komen ze van onder je motorkap!
Groetjes Janneman.

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy G20

Bericht door franky » 01 dec 2013 19:09

vanwaar die haast ???
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Mick

Bericht door Mick » 01 dec 2013 19:36

Ten eerste omdat de auto inmiddels is omgebouwd tot een kampeerauto, dus het kenteken mag wel eens gaan matchen met de werkelijke situatie. Het is geen auto meer met banken en captainchairs, maar met een keukenblok en slaapbank.

Ten tweede omdat de auto van 1986 is en dus sinds ik 'm heb (november 2011) wegenbelastingvrij.
Nu gaat er mogelijk/waarschijnlijk iets veranderen op dat gebied, en 1 maart 2014 is nog maar 3 maanden. 1 januari 2014 is nog maar 1 maand.

Aangezien er in de auto een mooie nieuwe lpg installatie zit, met 2 lpg tanks onderbouw, en ik rijden op benzine (hoewel ik niet dagelijks rij) toch echt onbetaalbaar vind, lijkt het mij verstandig om er iets mee te gaan doen.

Ik weet het, de Eerste Kamer stemt er over op 17 december 2013. Het kan nog in ons voordeel uitpakken, maar de kans is voor mij gedaald van 50/50 naar 20/80.

Kortom, ik wil straks niet aangeslagen worden voor een auto op lpg, in Zuid-Holland van 2500 kg. Dat is namelijk 3264 euro per jaar, 816 euro per kwartaal oftewel 272 euro per maand. Voor mij is het nogal veel geld en ben ik liever voorbereid.

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door franky » 01 dec 2013 20:04

ten eerste voldoet jouw van niet aan de regels voor kwarttarief (sta hoogte), dus je kan nog geen campertarief aanvragen, doe je dit wel en bij controle blijkt dat je van niet voldoet aan de belasting eisen je een boete krijgt met naheffing (boete is meestal 100 %)
harly shovelhead 1979

Mick

Bericht door Mick » 01 dec 2013 20:15

Dat snap ik Franky, dat wil ik ook zo spoedig mogelijk in orde gaan maken. Dat neemt niet weg dat ik er NU mee bezig moet.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 01 dec 2013 20:20

Wat Janneman schreef klopt wel.

Als ik het goed heb, dan staat de wagen nu al op personen kenteken, dus dat hoeft dan gelukkig niet te veranderen, en heb je niets van doen met BPM en belasting kantoor.
Maar wegen: jazeker, en als je pech hebt, dan controleren ze ook nog of je wel een reservewiel bij je hebt... en tank half vol; dus 1 gastank er uit kan geen kwaad....
Succes.
Cor

Mick

Bericht door Mick » 01 dec 2013 20:29

Cor, inderdaad personenauto kenteken. (geel)

Het is dus eigenlijk handig om de auto eerst te laten wegen? Want dan zou ik kunnen toewerken naar een bepaalde gewichtscategorie.
Stel, de auto weegt 2545 kilo, dan zit ik net in de categorie 2451 tot 2550... dan laat ik het misschien zo, maar stel je zit op 2565 kilo, dan is het wel handig om er wat spullen uit te gooien. Inderdaad, een hele gastank er uit kan ook nog, maar dat gaat me wel wat ver.

Destijds met die VW bus (laten ze het maar niet horen, maar ze lezen mee pfff) had ik de brandstofmeter zo gesaboteerd dat het leek alsof er een half volle tank in zat, maar die was helemaal leeg.

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door franky » 01 dec 2013 20:38

ik heb al aardig wat auto's bij het rdw laten keuren voor kenteken, ze hebben nog nooit gecontroleerd hoeveel brandstof in de tank zat, wel vaak als extra een identiteit onderzoek, dan stond het chassis nummer er weer te mooi in en dan weer te slecht pff gewoon extra geld uit mijn zak trekken was dat.
harly shovelhead 1979

Stigter
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC Savana

Bericht door Stigter » 01 dec 2013 21:17

franky schreef:ten eerste voldoet jouw van niet aan de regels voor kwarttarief (sta hoogte), dus je kan nog geen campertarief aanvragen, doe je dit wel en bij controle blijkt dat je van niet voldoet aan de belasting eisen je een boete krijgt met naheffing (boete is meestal 100 %)
Het is ook niet nodig om het kwart tarief voor kampeerwagens aan te vragen want zijn VAN is belastingvrij. :mrgreen:
Groet Arnold

GMC Savana 1997 5,7 Ltr vortec V8 LPG OHG X-1 verdamper en Impco 300A mixer

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 01 dec 2013 22:27

Ja, natuurlijk voor-wegen kan nooit kwaad, dan weet je waar je naartoe moet werken zoals je zelf al schrijft!
Maar de RDW weegt zelf op hun eigen brug, en dat kost slechts €35, althans, toèn....
Cor

Mick

Bericht door Mick » 02 dec 2013 08:24

Ik heb een afspraak bij de RDW gemaakt voor de camperkeuring voor 19 december 2013 in Schiedam.

Twee dagen daarvoor zal de Eerste Kamer gestemd hebben over de MRB, dus als ik naar de keuring toe ga dan weet ik waar ik aan toe ben.

Heb jerrycans besteld voor schoon en vuil water, bij de bekende campingwinkel in Schijndel. Kortom, heb nog enkele dagen de tijd om een en ander zo goed mogelijk in orde te maken.

Vind het verder wel leuk om jullie op de hoogte te houden van het verdere verloop.

Mvg "Mick"

Mick

Bericht door Mick » 02 dec 2013 08:37

Oh, ik laat de auto vandaag even wegen ook.

Dat kan hier: http://www.weegbrug.net/ en kost 10 euro per weging. Benzinetanks en gastanks zijn vol, er ligt allerlei rommel in de auto. Maar maakt niet uit, wat ik er uit haal dat weeg ik dan ook en als ik naar de officiele keuring ga zorg ik dat de tanks leeg zijn (dat laatste is niet zo'n probleem bij een Chevy Van).

Janneman
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: GMCVandura

Bericht door Janneman » 02 dec 2013 08:41

Overbodige quote verwijderd, gebruik het knopje nieuw antwoord ,dat zit links onder!
Mocht je tips willen over dakverhoging, dan kun je me via pb berichten, ben er zelf volop mee bezig. Met informatie in winnen bedoellik dan. Ga zelf voor hefdak, zijn nogal prijsverschillen etc.
Als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed.

Als je groot bent komen ze van onder je motorkap!
Groetjes Janneman.

Mick

Bericht door Mick » 02 dec 2013 10:14

Dank je wel voor het aanbod Janneman, ik laat het je via de PB wel weten!

Weging: 2640 kilo. Dat is op zich wel veel, maar is met 2 volle lpg tanks en een volle benzinetank. Verder met een extra accu er in die 36 kilo weegt en nog wat losse troep en zooi.

Plaats reactie