Kabels verbrand en nieuw contactslot

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Sjors-ZA
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:24
Ik rij een: C10 1966V8

Kabels verbrand en nieuw contactslot

Bericht door Sjors-ZA » 23 mei 2012 10:25

Hallo allemaal,

Ik heb een vervelend probleem met mijn C10 uit 1966.

Een tijdje terug is mijn startmotor “doorgebrand”.
Een kabel is te dicht bij de motor gekomen en heeft de kabel verbrand.
Hierdoor is de startmotor blijven draaien en overleden.
Inmiddels is de startmotor gereviseerd en werkt weer.

Daarnaast was mijn contactslot niet lekker dus ik heb een nieuw contactslot gekocht.
Het is een ander slot (andere aansluitingen) dan het oude contactslot.

En nu zit ik dus in de problemen want mijn kabels moeten deels vervangen worden.
Voor ik nog meer schade maak zou ik graag eerst willen vragen of mijn gedachtegang goed is.

Ik wil een permanente stroom draad naar een aansluiting van het contactslot brengen (zeg maar de hoofd aansluiting van het contact slot).
Dan wil ik een draad naar de plus van bobine aanleggen zodat als als ik op contact zet er permanent stroom op de bobine staat.

Vervolgens wil ik een kabel leggen van de startpositie van het contactslot (laatste stand van het contactslot) naar de startmotor zodat die gaat draaien en als ik die los laat.
Zo blijft er dus stroom op de bobine staan tot ik het contactslot van contact af zet.
De accessoires kunnen dan op een andere aansluiting komen.

Dit is even de kern hoe ik denk dat ik het moet doen.

Kan iemand me helpen en bevestigen dat dit de juiste stappen zijn of moet ik iets anders doen en denken?

Ik kan rijden omdat ik meerdere auto's heb, maar voel me diep ongelukkig omdat ik normaal gesproken de C10 elke dag gebruik.
Voor mij is het elke dag een genot om er mee te rijden.
Ik rij niet extreem veel, ik heb de C10 nu 2 jaar en 43.000 mijl gereden en dat met zeer veel genot.

Al vast veel dank voor enige hulp en tips.

Dan heb ik nog een vraagje (niet zo belangrijk zou echter graag willen weten hoe dit kan).

Ik heb ook nog een c10 van 1972 (6 cyl) hoe kan het dat de 6 cyl zo veel meer brandstof gebruikt dan de 8 cyl?
Alle twee zijn goed onderhouden.

De C10 8 cyl heeft een verbruik van 8.2 tot 8.5 km per liter
de C10 6 cyl een verbuik van 4.3 tot 5.2 km per liter bij de zelfde rijstijl.

Tevens nog iets vreemds voor mij.

Ik woon in Zuid Afrika, hier zijn de regels iets anders, ik mag bijvoorbeeld twee aanhangwagens achter elkaar hangen zonder dat ik van de weg gehaald word ( In Nederland zul je denk ik niet ver komen als je twee aanhangwagens achter je auto gaat hangen.

Als ik naar KZN rij is dat zo'n 400 km, ik ga heuvel op en heuvel af, als ik zonder aanhangwagen rij krijg ik een gebruik van 8.5 km per liter

Als ik mijn twee aanhangwagens er achter hang heb ik 4 tot 6 paarden op een aanhangwagen en twee quadbikes (en vaak nog meer klein goed) op de andere aanhangwagen.

Ik heb nog nooit gewogen hoeveel kg dit is, maar ik denk 4-6 grote paarden alleen wegen al een paar kg, de twee aanhangwagens wegen ook een paar kg.

Dan “zakt” het verbruik van 1 liter per 8.5 km naar 1 liter per 8.2 km.

Dat verschil is dus bijna nul.
Hoe kant dit?
Voor mij is dit erg vreemd.
Ik heb een logboek in de auto dus monitor permanent mijn verbruik.

Niet zo heel erg belangrijk maar ik vraag me dit al lang af.
Chevy C10 1966 V8 5.4 L Fleetside
Chevy c10 1972 V6 4.3 L
Mercedes C 250 TD 1997
Pajero 6 cyl 2.8 L

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: Kabels verbrand en nieuw contactslot

Bericht door franky » 23 mei 2012 12:25

lopen je paarden mee soms ????
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Sjors-ZA
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:24
Ik rij een: C10 1966V8

Re: Kabels verbrand en nieuw contactslot

Bericht door Sjors-ZA » 23 mei 2012 12:32

Ha ha ja ik heb te weinig PK's met een V8 5.4 Liter ;-)

Nee we hebben daar een stukje grond (2.200 ha) waar het heerlijk is om op je paard te klimmen, we gaan met vrienden voor een lang weekend paardrijden
Chevy C10 1966 V8 5.4 L Fleetside
Chevy c10 1972 V6 4.3 L
Mercedes C 250 TD 1997
Pajero 6 cyl 2.8 L

Paul kievit

Re: Kabels verbrand en nieuw contactslot

Bericht door Paul kievit » 24 mei 2012 13:19

Volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe rekenmachine........ een V8 5.4 met dit verbruik doet me de wenkbrauwen al optrekken........ zeker gezien leeftijd vd auto !!!

Om nog maar te zwijgen van je verbruik met 2 aanhangers 8-[ 8-[

2 aanhangers ( kennelijk voor paarden ) 1250 kg leeggewicht? = 2.5 ton
4/6 paarden 500kg per paard ? 6 keer 500kg = 3 ton
2 quads 300 kg/st 2 keer 300 = 600 kg
wat 'klein spul' ?? 250 kg ? = 250 kg
----------------
totaal = 6.350 ton !!!

En dan 1 op 8.2 ?????? En dat geloof je zelf ???

En dan mag ik vanzelfsprekend aannemen dat de auto ook is aangepast voor dit soort doeleinden ???? Theoretisch kan hij dit nooit volhouden !!


Wat een flauwekul !!! :---) :---) :---) :---)

Gebruikersavatar
Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 3827
Lid geworden op: 27 jan 2011 22:11
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: Best

Re: Kabels verbrand en nieuw contactslot

Bericht door Paultjuh » 24 mei 2012 13:36

Misschien heb je op je teller (van je V8) toch geen miles maar km's? Dan zou je verbruik 1 op 5 ipv 1 op 8 zijn, maar zo weinig verschil tussen wel of geen aanhanger(s) lijkt me ook niet kloppen, zeker gezien het gewicht ervan :-k

Je bekabeling probleem kan ik je niet mee helpen...

Plaats reactie