2e accu

Alle vragen over het electrisch systeem.
Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: 2e accu

Bericht door dree » 04 aug 2010 16:45

franky schreef:weerstand ????? iwordt de weerstand niet minder naarmate het spanningsverschil afneemt ? (U=IxR)n serie met je accu zetten ???? Nee, niet in serie, de startaccu komt in mijn schemaatje niet voor (apart circuit)dan zal ie nooit goed opladen.

laadspanning van een accu is 14,5 volt, ga je een weerstand hiermee in serie zetten dan gaat de spanning naar beneden.

grtzzzz

frank.
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: 2e accu

Bericht door dree » 04 aug 2010 16:48

rvanderende schreef: wat ik wel gedaan had is een vertraging ingebouwd van 15 seconden
Hoe maak je die vertraging ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 04 aug 2010 17:46

de weerstand is een vaste waarde en zal niet veranderen als de spanning of stroom hoger of lager wordt, het spanningsverlies over deze weerstand zal wel veranderen als de stroom hoger of lager wordt.

het risisco wat je ook nog loopt met een weerstand is dat deze loei heet kan worden.

grtzzzz

frank.[/quote][/quote]
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

rvanderende
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 649
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:37
Ik rij een: dodge b300
Locatie: terneuzen
Contacteer:

Re: 2e accu

Bericht door rvanderende » 04 aug 2010 18:15

he die dree die vertraging heb ik ooit is gekocht bij conrad

ik moet zelf nog een tweede hebben

maar is alweer 10 jaar geleden

groetjes rob/sa

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: 2e accu

Bericht door knapestaart » 04 aug 2010 19:10

De kabel die standaard van een dynamo naar de accu loopt, is meestal niet dikker dan 10mm2.... Dit is dunner dan je denkt. (6mm)
Dit is alleen om op te laden. De dikke zwarte kabel vanaf de accu, loopt rechtstreeks naar de startmotor omdat hier de meeste stroom loopt. @ gekoppelde accu's trekken elkaar niet leeg hoor, ze nivelleren het spanningsverschil. Naar de minst volle accu, loopt de meeste stroom.
Als je dynamo 65A kan leveren, wil niet zeggen dat je laadstroom zo hoog komt. Je hebt in eerste instantie nog andere verbruikers ( ontsteking, verlichting) en alleen als je accu leeg is, loopt de maximale laadstroom, en die wordt nog steeds bepaalt door de accu zelf, die het veld in de dynamo moet bekrachtigen... Als de accu vol is, loopt er ook geen laadstroom.
Neem een kabel die dik genoeg is (25mm2) en je zit veilig. Neem dit ook voor andere koppelingen.
Het lullige met 12V is de hoge stromen die gaan lopen met de verbruikers aan.
Autobedrading is niet bepaald overbemeten wat dat betreft...
Dan nog zijn er zo veel verschillende accu's. Je wilt geen startaccu (lage weerstand, hoge startstroom) als huishoudaccu en andersom...

Plaats reactie