2e accu

Alle vragen over het electrisch systeem.
franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 13 jul 2010 20:30

in de koperdraad tabel is niet het verlies opgenomen, en je wilt toch wat spanning overhouden op het eind, toch ???

en ik denk dat deze tabel leuk is om spoelen te wikkelen.
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

GMC'88
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:26
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: kerkrade

Re: 2e accu

Bericht door GMC'88 » 13 jul 2010 20:45

uuuhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.............kan het ook ietsje gemakkelijker ?????????????????????????????

Gebruikersavatar
GMCGreg
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1345
Lid geworden op: 06 jun 2010 09:25
Ik rij een: GMC
Locatie: omg. Sittard

Re: 2e accu

Bericht door GMCGreg » 13 jul 2010 20:46

wil je het makkelijker laat het doen en je hebt er dan ook nog garantie bij. 8)
Greetzz Greg

GMC!!! Is there any other good choice?
Ik rij een Gmc Vandura2500 bj1984 305cui V8

GMC'88
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:26
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: kerkrade

Re: 2e accu

Bericht door GMC'88 » 13 jul 2010 20:49

ja dat is ook weer zo
zo duur kqan dat nu toch ook weer niet wezen .
ben namelijk de hele bus aan het opknappen

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: 2e accu

Bericht door knapestaart » 13 jul 2010 21:22

Pak gewoon een 10mm2 kabel en je hebt zat...

Gebruikersavatar
Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1926
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:31
Ik rij een: Chevy G20
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: 2e accu

Bericht door Morgoth » 03 aug 2010 17:02

Hoho, voordat er weer een Van in de fik gaat: ook 10 kwadraad is waarschijnlijk niet genoeg! Het probleem is dat al dan niet bij een storing je startmotor stroom gaat trekken uit je huishoudaccu. Als je dit niet onmogelijk maakt dien je de kabels net zo dik te maken als de kabels naar je startmotor. Ik gok op minimaal 25 mm2 maar waarschijnlijk nog dikker.
Bijkomend probleem is dat je je complete elektrische installatie moet veranderen als je via de uishoudaccu wilt TV kijken en radio luisteren. Of je moet de startaccu middels een accuslot afschakelen en beide accus domweg parallel zetten. Zeker een diodebrug of relais tussen zetten. Ben zelf niet zo voor een relais want als deze vastbrandt dan schakeld hij niet meer af tijdens het starten en fikt je bedrading eruit. Diodebrug is okee mits voldoende zwaar. En voor de zekerheid afzekeren natuurlijk.
Eelco

Chevy G20 5.7 V8 Globemaster 1994

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 03 aug 2010 17:55

ik heb net een tweede accu geplaatst, ik heb een zogeheten scheidingsrelais toegepast van 100 amp, de draad dikte heb ik op 16 m/m.

verder heb ik er een zekering tussen gezet van 100 amp en een accu box de luxe genomen.

dus effe googlen op scheidingsrelais en je hebt een heel schema hoe je alles moet aansluiten.

succes

franky
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: 2e accu

Bericht door dree » 04 aug 2010 09:16

... ondanks alle deskundigheid blijft het 'spannend', maar ik ga voor de formule van CTVM. Ziet er goed uit en vereist geen zwaardere bladveren :lol:

Hoewel, ik lees allerlei verhalen van uitgebrande vans... Die hebben vast dit forum niet gelezen.

Dus een zware kabel, maar vraag ik me toch af : als nu de huishoudaccu zo goed als leeg getrokken is, wat is dan het amperage en hoe kun je dat beperken ? Met een spanningsregelaar, een weerstand , ..... ??
Want als je het amperage kunt beperken, dan kun je daarop je kabeldikte afstemmen en heb je dus geen 25mm² nodig. (² = Alt-2 , of Alt-253 op num.toetsen)
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1926
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:31
Ik rij een: Chevy G20
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: 2e accu

Bericht door Morgoth » 04 aug 2010 10:00

Stroom kun je beperken door een zekering.

Je kunt ook je huishoudaccu gewoon met een acculader opladen. Dan zet je een omvormer 12-220 op je autoaccu en laad je met een gewone acculader de huishoud accu op. Zo hoef je aan de installatie van de auto helemaal niets te veranderen en loop je geen enkel risico. Zo ga ik het denk ik doen.
Eelco

Chevy G20 5.7 V8 Globemaster 1994

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10953
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: 2e accu

Bericht door Cor » 04 aug 2010 10:48

Stroom kun je beperken door een zekering.
Ja, dat is strikt genomen wel het geval, maar dat wordt niet bedoeld hier, denk ik; want als je aan de max stroom komt, houdt die er plotsteling helemaal mee op.

Om de stroom te regelen heb je een of andere regelaar nodig in het laadcircuit, Als de huidige dynamo 130 A kan laden, dan zal je een andere regelaar moeten hebben die deze maximale stroom gaat beperken.
Hoe je dat in de praktijk gaat doen weet ik ook even niet
2e dynamo met eigen regelaar b.v.
Cor

Gebruikersavatar
Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1926
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:31
Ik rij een: Chevy G20
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: 2e accu

Bericht door Morgoth » 04 aug 2010 12:24

De regelaar op je dynamo regelt de spanning, niet de stroom.
Ik zou gewoon een dikke kabel toepassen. Is het simpelst en goedkoopst. En waarschijnlijk het bedrijfszekerst.
Eelco

Chevy G20 5.7 V8 Globemaster 1994

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 04 aug 2010 13:14

het beste kan je ook even kijken naar hoeveel ampere je dynamo kan leveren, standaard chevy van is geloof ik 65 amp.

dus de laadstroom zal niet boven die 65 amp komen.

waar je wel voor moet opletten dat je tweede accu niet zondermeer zonder dat de motor "draait" aan de eerste gekoppeld kan worden, dan kan er wel een stroom "lopen" van een paar honderd ampere.

daarom kijk effe naar een accu scheidingsrelais, deze schakelt de tweede accu pas in als de spanning boven de 13,8 volt is.

http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm

http://www.georgekniest.nl/pdf/manuals/ ... mbiner.pdf

http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /BS100-STK
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: 2e accu

Bericht door dree » 04 aug 2010 14:08

Machtig mooi onderwerp he dat electrisch !

Ik bedoel inderdaad een regelaar (geen zekering !) die het ampere beperkt. Volgens mij is dat een weerstand, maar ik ben niet zeker. De oplossing van Morgoth is ook niet gek, wat betreft veiligheid, maar is natuurlijk wel gek :-$ qua energie : je gaat van 12V naar 230V terug naar 12V, alleen maar om de amperes (I) te beperken.

We willen dus, simpel gezegd :

Dynamo --- dingetje ----kabel van ca. 4mm² --- huishoudaccu
  • 'dynamo' is dan de 12V uitgang van de dynamo, die alleen stroom levert als motor draait
    'dingetje' is dan het (simpele !) ding dat de amperes beperkt.
    kabel van 4mm² is bijv. zo'n kabel waarmee je de eindgroepen in een meterkast op de hoofdzekering aansluit (ik denk even aan de kosten , dus geen 3Fasen YMVK-kabel of zo)
    huishoudaccu is de 2e accu, of de 3e... of een ander ding dat veel stroom trekt
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn ?
Oja, nog een veiliegheid : vlak vóór de voeding van de accu moet een schakeling zitten (bijvoorbeeld een relais, NO, dus spanningsloos open) , zodat bij kortsluiting in de voedingskabel geen groet stroom terug loopt. Maar eigenlijk moet je dat voorkomen door degelijke installatie, bijvoorbeeld zoals ze huis-elektra in een (flexibele) buis aanleggen. Dan heb je een harde , degelijke isolatie.
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 04 aug 2010 15:33

weerstand ????? in serie met je accu zetten ???? dan zal ie nooit goed opladen.

laadspanning van een accu is 14,5 volt, ga je een weerstand hiermee in serie zetten dan gaat de spanning naar beneden.

grtzzzz

frank.
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

rvanderende
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 649
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:37
Ik rij een: dodge b300
Locatie: terneuzen
Contacteer:

Re: 2e accu

Bericht door rvanderende » 04 aug 2010 16:07

je hebt veel varianten om een tweede accu te laden

als je de accu's maar niet gekoppeld laat als je wagen stilstaat

ze trekken mekaar leeg namelijk

je kan er een diodeblok tussenhangen wat gebruikt word in de offroad

of de andere versie dat is een vermogen relais ertussen

dikke kabel ertussen

wat ik wel gedaan had is een vertraging ingebouwd van 15 seconden

zodat de hoofdaccu de wagen goed opgang kan slingeren zonder de tweede accu

de meeste wagens zijn tegen die tijd wel draaien

mocht de lege accu dan inkomen na 15 sec dan krijgt die gelijk de 14 volt van de dynamo en eerste accu

zonder de vertraging moet ik de wagen zien te starten met een belast accu op sleeptouw


maar ok je kan ver gaan maar ik trek regelmatig de tweede accu <vrachtwagen accu 250 amp> leeg op ons terrein omdat er een converter opstaat van 12- 220 3000watt
klinkt veel maar continu kan deze 1800 watt leveren

en voor wat gebruiken we die dan is dan meestal de vraag
wat dacht je van een senseo kijk maar onder op je senseo wat die trekt <is wel een prio 1 hi>
een kleine slijptol
boormachine


deze set zit nu nog in de terrano maar dezelfde set wil ik ook in de van bouwen

groetjes rob en sa

Plaats reactie