2e accu

Alle vragen over het electrisch systeem.
GMC'88
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:26
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: kerkrade

2e accu

Bericht door GMC'88 » 10 jul 2010 21:10

Hoi ,

Ik heb wederom een vraag .
Wie weet waar de 2e accu word geplaats bij een GMC vandura 2500??

Alvast bedankt voor de tips .

Groetjes Maurice :twisted:

EDWIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2317
Lid geworden op: 08 nov 2004 15:13
Ik rij een: Dodge B250
Locatie: Dordrecht

Re: 2e accu

Bericht door EDWIN » 10 jul 2010 21:34

Waar er plaats is.
Dodge B250 '86 318 Magnum
Plymouth Scamp '73
Dodge Dart '70
Triumph Bonneville 750 '76
Triumph Bonneville 650 '72

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: 2e accu

Bericht door knapestaart » 10 jul 2010 21:38

Onder de bedbank? Achterin bij 't spatbord? ;)

GMC'88
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:26
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: kerkrade

Re: 2e accu

Bericht door GMC'88 » 10 jul 2010 22:42

en hoe zou ik die dan moeten aansluiten ?
zodat ik dus zonder problemen als ik op de camping sta tv of cd kan luisteren zonder dat ik leeg kom te staan ?

gr. maurice

Gebruikersavatar
GMCGreg
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1345
Lid geworden op: 06 jun 2010 09:25
Ik rij een: GMC
Locatie: omg. Sittard

Re: 2e accu

Bericht door GMCGreg » 10 jul 2010 22:43

staat al ergens op het forum met een link na een site 8)
ff zoekfunktie gebruiken
Greetzz Greg

GMC!!! Is there any other good choice?
Ik rij een Gmc Vandura2500 bj1984 305cui V8

Gebruikersavatar
starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 9338
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:00
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: 2e accu

Bericht door starcraft 1987 » 10 jul 2010 22:56

Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

GMC'88
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:26
Ik rij een: GMC 2500
Locatie: kerkrade

Re: 2e accu

Bericht door GMC'88 » 10 jul 2010 23:07

oke ......dit gaat me iets tever boven mij pet vandaan, dus moet maar eens kijken of ik er hulp bij kan krijgen .
dus iemand die zich geroepen voelt hoor ik graag .

gr maurice :twisted:

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: 2e accu

Bericht door dree » 12 jul 2010 21:52

Afhankelijk van wat je ermee wilt, zet je de accu waar er plaats is, laag van wege gewicht, en dichtbij de grootste verbruiker, ivm korstluiting en warmte in de kabel. Als je vaak en snel wilt opladen, zet je hem dichtbij de dynamo.

Zoek een stabiele, vocht en vorstarme plaats (accu houdt niet van kou)

en inderdaad kun je dagen vullen met lullen over splitters, relais en moeilijke 60A schakelaars.

Neem gewoon een zwaar relais, dat oplaadtvia de spanningsregelaar (direct van dynamo geeft full power maar ook de zwaarste stroom 12Vx130A=1560 Watt , Zou betekenen dat je kan volstaan met 1,5mm2.

De technici gaan je nu uitleggen waarom dat niet voldoende is.....

Succes, dree
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10953
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: 2e accu

Bericht door Cor » 12 jul 2010 23:38

dree schreef:12Vx130A=1560 Watt , Zou betekenen dat je kan volstaan met 1,5mm2.

De technici gaan je nu uitleggen waarom dat niet voldoende is.....

Succes, dree
Ahhhhhhhhh, dat is een uitdaging , Dree, en ik stink erin:
die 1,5 mm2 is dus laaaaaaaaaaaaaang niet genoeg, want de draad doorsnede is niet afhankelijk van het vermogen wat er door gaat, maar van de stroom, en zoals je al zegt, die kan tot 130 A zijn.
In een huis installatie heb je 2,5 mm2 nodig voor 16 Ampere, dus reken maar uit.
Over naar de volgende techneut :)
Cor

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: 2e accu

Bericht door knapestaart » 12 jul 2010 23:55

Belastbaarheid van koperdraad, 3A per mm2.... Aangezien je nooit een compleet lege accu hebt, zal je die 130A laadstroom nooit halen...

Installatiedraad 6A per mm2...

3A per mm2 is vrij laag maar een veilige marge...

Gebruikersavatar
starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 9338
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:00
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: 2e accu

Bericht door starcraft 1987 » 13 jul 2010 18:34

Koper-installatiedraad is hetzelfde dus de 3 en 6 ampere per mm2 gaat niet op en dan nog is de omgevingstempratuur een meespelende factor :wink:

Voor een huis-installatie die afgezekerd is op 16 ampere MAG je ook uitvoeren in 1.5mm2 :wink: Mits dit uitgevoerd wordt in KABEL

Groeten
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10953
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: 2e accu

Bericht door Cor » 13 jul 2010 19:12

Om even verder af te dwalen: in Duitsland wordt alle installatie draad [massief] uitgevoerd in 1,5mm2 en afgezekerd met 16A

Met kabel bedoel je denk in litze?

En in Engeland wordt een ringcircuit van 2,5mm2 afgezekerd met 30 A. en een spur met 20.

Dus wat is wijsheid?
Er zijn nogal wat verschillen, en natuurlijk is koeling ook nog een factor [onderaards/bovenaards]
Cor

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 13 jul 2010 19:17

ach P=UXI of I kwadraat * R



vermogen (P) stroom (I) en spanning (U) hebben met elkaar te maken, tja kan er ook niks aan doen

maar om 130 Amp door een draadje van 1,5 vind ik wel erg spannend, of je moet een tweede kachel erbij willen hebben.

grtzzzzzz
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: 2e accu

Bericht door franky » 13 jul 2010 19:34

Om een veilige elektrische installatie te verkrijgen, is het van groot belang dat de draad doorsnede goed is gekozen.
Het spanningsverlies (je wilt op het eind toch wel wat over houden) mag voor 12 volt gelijkspanning installaties, maximaal 5 % bedragen.

Om de draad doorsnede te berekenen, gebruiken we de volgende formule.
2 x de lengte (heen en terug) x stroomsterkte x soortelijke weerstand van koper / maximale spanningsverlies,
bv. lengte 3 meter met 1560 Watt belasting en 12 Volt installatie.
Eerst de stroomsterkte van de belasting berekenen, vermogen / spanning = stroomsterkte, 1560 / 12 = 130 A
Dan het maximale spanningsverlies 5% van 12 Volt, 12 x 0,05 = 0,6 Volt.
De formule: 2 X 3 X 130 X 0,0175 / 0,6 = 8,20 mm2
De te gebruiken draad doorsnede zal dus 10 mm2 zijn.

kijk wel uit met gelijkspanning, je zal niet de eerste zijn waarvan de chevy van afbrand door verkeerde keuze materiaal, dus deugelijk monteren en goed afzekeren is mijn advies.
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: 2e accu

Bericht door knapestaart » 13 jul 2010 20:09


Plaats reactie