extra lampunits aansluiten

Alle vragen over het electrisch systeem.
Bericht
Auteur
diederickvz
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: GMC Van

extra lampunits aansluiten

#1 Bericht door diederickvz » 28 mar 2010 17:05

Hoi, ik heb op mijn GMC Vandura 2500 waarschijnlijk een ChevyVan-grill, met dubbele koplampen naast elkaar (zie mijn avatar). 's Avonds heb ik met dimlicht niet zoveel zicht, ik kan de strepen op het wegdek maar net zien, dus heb ik de grootlicht-units (gegoten glas met twee contactjes) vervangen door H4 units. Er zitten nu dus 4 H4 units in. Ik dacht de dimlicht aansluiting zo te schakelen dat er 4 lampen tegelijk gaan branden als ik met dimlicht rij, (grootlicht is met 2 lampen namelijk ruim voldoende). Dus zo gedaan, ik heb genoeg licht nu, maar na zo'n 5 minuten rijden beginnen de lampen te knipperen... Wat kan dat zijn? Te lichte dynamo, of moet er een andere spanningsregelaar in? Of gaat dit hele verhaal niet op?
Wie-o-wie??

Gr. Diederick
GMC Vandura 2500 bj 1993 korte uitvoering
Yamaha XV920
Yamaha SRX6

rvegting
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Ambu
Contacteer:

Re: extra lampunits aansluiten

#2 Bericht door rvegting » 28 mar 2010 18:39

Waarschijnlijk beginnen je lampen te knipperen omdat je lichtschakelaar te warm wordt.

Daarnaast is het zo dat je NIET mag rijden met 4x dimlicht!

Groetjes,

Remco
Chevy Van G30 Vanguard Ambulance
5.7 V8 benzine
1981

*No matter where you go, there you are*

bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b200

#3 Bericht door bo-duke » 28 mar 2010 18:58

En daarnaast is het ook nog eens zo dat als jij niet genoeg heb aan twee gewone h4 koplampen,ze waarschijnlijk veel te hoog staan of jij nachtblind ben of scheel,dat kan natuurlijk ook :lol: en als laatste ziet het er ook nog eens niet uit,oh ja en inderdaad fikt eerdaags je schakelaar af met een autobrand als gevolg :( maar het is jou feestje,succes :wink:

diederickvz
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door diederickvz » 28 mar 2010 19:19

bo-duke schreef:En daarnaast is het ook nog eens zo dat als jij niet genoeg heb aan twee gewone h4 koplampen,ze waarschijnlijk veel te hoog staan of jij nachtblind ben of scheel,dat kan natuurlijk ook :lol: en als laatste ziet het er ook nog eens niet uit,oh ja en inderdaad fikt eerdaags je schakelaar af met een autobrand als gevolg :( maar het is jou feestje,succes :wink:
hallo.., lampen staan goed afgesteld, even zo goed vind ik de daadwerkelijke lichtopbrengst te matig... in vergelijking met andere auto's waarin ik rijd of gereden heb... Het is dus een constatering!!! Flauw om mij nachtblindheid, scheelheid ed. toe te dichten!!! Ik probeer alleen om een verbetering aan te brengen... Dus graag serieuze reactie!
Yamaha XV920
Yamaha SRX6

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

#5 Bericht door boyanka » 28 mar 2010 19:23

:? ik zie op zich ook niet veel in het donker tov een normale auto. Je went eraan.
en als de weg echt slecht wordt gewoon een beetje bumber kleven
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#6 Bericht door Cor » 28 mar 2010 20:46

rvegting schreef:Waarschijnlijk beginnen je lampen te knipperen omdat je lichtschakelaar te warm wordt.

Daarnaast is het zo dat je NIET mag rijden met 4x dimlicht!

Groetjes,

Remco
Remco heeft 100% gelijk!
Gauw even die lampen los koppelen, anders is in no-time je lichtschakelaar uitgefikt.

Je bent echt gevaarlijk bezig zo: als je het met 2 dimlichten al niet kunt zien, dan kan je de weg zonder dimlicht al helemaal niet meer vinden, dan ben je dus echt de weg kwijt.

Alleen de grootlicht lampen mogen alle 4 branden, maar doe dat uitsluitend via een relais voor de extra 2
Cor

marzon
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: astro 91
Contacteer:

#7 Bericht door marzon » 28 mar 2010 22:18

HOLA !!

effe middels een relais aansluiten ! je schakelaar kan hier niet tegen, die zijn zowiezo al aan de lichte kant
je bedrading trouwens ook
ik heb er ooit eens wat voor geschreven...

een auto relaistje kun je bv bestellen op www.conrad.nl

Doe het zelf

Op deze pagina vind je handige tips over zelf te maken extra's voor je auto. Ben je een klein beetje handig dan hoef je echt niet alles uit te besteden !

Extra verlichting aansluiten

de lampen hebben beide 2 draden, koppel 1 ervan aan de massa, de andere draad gaat naar een relais. daar krijg je dus 2 plus draden van je lampen op. Op een van de andere pootjes (zie onderstaande nummering) komt de directe (gezekerde) plus van je accu. Dat is het licht circuit.

Nu wil je nog dat het relais schakelt zodra je de schakelaar in je dashboard omzet, Hiervoor heb je een plus draad nodig die vanaf de schakelaar naar het relais gaat, en op het overgebleven pootje van het relais komt de massa weer te staan. Als je nu dmv de schakelaar de plus op het spoeltje in het relais zet, wekt deze een magnetische kracht op die ervoor zorgt dat de lichtschakeling gesloten wordt en de lampen dus gaan branden (als je bolletjes ook heel zijn, en je alles goed hebt gedaan dan).

de pootjes van een normaal auto relais zijn als volgt: ze zijn genummerd, met de volgende aansluit bedoeling...

87 > deze is bedoeld voor de plus naar je lampen

30 > plus van de accu (denk aan een zekering)

85 > plus van de schakelaar, of min

86 > min , of plus van de schakelaar

85/86 zijn onderling verwisselbaar qua aansluiting, zolang er maar 1 plus is en de andere min

NOTE > als je bv 55 Watt lampjes gebruikt, let er dan op dat je bedrading voldoende dik is voor het amperage (de stroom) die er gaat lopen ! gebruik formule P=UxI

P = het totale vermogen in Watt (2 x 60 W = 120 Watt)

U = het voltage (12 Volt)

I = het amperage

bij 120 Watt op 12 Volt gaat er dus > 10 Ampere lopen , zorg dus voor een relais met wat overcapaciteit, bv een die 15 of 20 ampere max aan kan. Ook de zekering moet dan bv 15 ampere zijn. geen 10 want dan springt hij continue. ook geen 50 want dan is het beveiligende effect grotendeels weg.

De schakelaar en de draadjes daar hoeven niet zo zwaar te zijn, via de schakelaar gaat maar een heel klein stroompje lopen. Dan heb je meteen het voordeel van een relais te pakken, de grote stroom blijft dicht bij waar je hem hebben wilt, en je schakelmateriaal hoeft niet zo grof en zwaar te zijn dat je het niet in je dashboard kwijt kunt.

tot slot, een relais kun je bij bv de halfords halen, maar op de sloop hebben ze er ook zat (iedere auto heeft er een aantal), en die kun je meestal gratis mee nemen.
Succes ! (als er nog iets onduidelijk is, vraag gerust

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#8 Bericht door Cor » 28 mar 2010 22:35

de lampen hebben beide 2 draden, koppel 1 ervan aan de massa, de andere draad gaat naar een relais. daar krijg je dus 2 plus draden van je lampen op. Op een van de andere pootjes (zie onderstaande nummering) komt de directe (gezekerde) plus van je accu. Dat is het licht circuit.
8-[ 8-[
:shock:
Daar snap ik nu geen barst van......
Cor

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

#9 Bericht door starcraft 1987 » 28 mar 2010 23:33

Maar ik vat hem wel :lol: het is nog niet compleet :wink:

Maare ik was van mening dat je 4 keer dimlicht mag dragen?? Heb ik vorig jaar nog moeten aansluiten in opdracht van Richard 8) En hij vertelde dat het wel mocht :-k

Groeten
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: G20 250 S6

#10 Bericht door knapestaart » 29 mar 2010 09:05

Ik heb ook gehoord dat 't niet mag...

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#11 Bericht door Cor » 29 mar 2010 10:27

starcraft 1987 schreef: Maare ik was van mening dat je 4 keer dimlicht mag dragen?? Heb ik vorig jaar nog moeten aansluiten in opdracht van Richard 8) En hij vertelde dat het wel mocht :-k

Groeten
Niet dus......
Cor

diederickvz
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#12 Bericht door diederickvz » 29 mar 2010 23:33

Dank voor alle reacties en opticien-verwijzingen! Marzon, ik ga jouw aanwijzingen toch uitproberen, voorlopig heb ik aan weerszijden één stekker losgetrokken en knippert de zaak niet meer.
Ik breng jullie op de hoogte!

Gr. Diederick
Yamaha XV920
Yamaha SRX6

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#13 Bericht door starcraft 1987 » 29 mar 2010 23:36

Cor schreef:
starcraft 1987 schreef: Maare ik was van mening dat je 4 keer dimlicht mag dragen?? Heb ik vorig jaar nog moeten aansluiten in opdracht van Richard 8) En hij vertelde dat het wel mocht :-k

Groeten
Niet dus......
Cor
Hmmmm dus ik ben weer eens illigaal bezig geweest :? ach hij is er blij mee op de donkere wegen die hij treft 8)

Groeten
Enrique.

rvegting
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Ambu
Contacteer:

#14 Bericht door rvegting » 29 mar 2010 23:45

diederickvz schreef:Dank voor alle reacties en opticien-verwijzingen! Marzon, ik ga jouw aanwijzingen toch uitproberen, voorlopig heb ik aan weerszijden één stekker losgetrokken en knippert de zaak niet meer.
Ik breng jullie op de hoogte!

Gr. Diederick
Je hebt trouwens een aardige kans dat je 2 dimlichten meer licht gaan geven als je ze via een relais aansluit... misschien is dan je probleem gelijk verholpen!

Groetjes,

Remco
Chevy Van G30 Vanguard Ambulance
5.7 V8 benzine
1981

*No matter where you go, there you are*

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#15 Bericht door starcraft 1987 » 30 mar 2010 01:04

Cor schreef:

Groeten
Niet dus......
Cor

Cor ,,,heb je voor mij een linkje hiervan dat het niet mag?? Dan kan ik erweer heen zonder dat het onder de garantie valt :wink: nee lol,,,ik heb hem op de hoogte gebracht hiervan,,,ik hou er niet van dat anderen een bekeuring krijgen door mijn toedoen :?

Groeten
Enrique.

Plaats reactie