start probleem

Alle vragen over het electrisch systeem.
Bericht
Auteur
TIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 247
Lid geworden op: 19 nov 2004 20:29

start probleem

#1 Bericht door TIN » 24 jan 2010 15:10

Hoi,

ik heb een startprobleem waar ik niet uitkom.
ik heb hem rijdend voor de deur neergezet en de volgende dag wilde de motor niet aanslaan.
De startmotor deed het dus nog wel.
Alarm gecontroleerd maar de startonderbreker werkte gewoon goed.
Vervolgens heb ik eerst de startmodule en daarna de bobine vervangen.
Nadat ik de bobine vervangen had...........ik denk ff proberen voordat ik de hele boel weer in elkaar ga bouwen.
En jawel de motor liep en hij sloeg verrassend snel aan..........ik blij.
Met de motor lopende alles weer ingebouwt.........radio enz.
Volgende dag wilde ik een stukje gaan rijden met moeders de vrouw om ff te testen of alles wel goed is maar hij wilde niet aanslaan ?????????
Brandstof getest maar zowel bij benzine als bij gas geen problemen.
Ik weet het niet meer :(
Het enige wat ik kan bedenken is een elektr. probleem of toch het alarm.

Tin :?

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#2 Bericht door knapestaart » 24 jan 2010 15:14

Als je de bobine direct verbind met 12V, dan kun je je contact en de startonderbreker omzeilen... Doet ie 't dan? Dan ligt 't aan de onderbreker.
Niet te lang 12V erop, vinden bobines niet leuk...

Wat is een startmodule? Wat onderbreekt de startonderbreker? De bobine, of ook het contact?

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11012
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: start probleem

#3 Bericht door Cor » 24 jan 2010 15:17

De Chevy bobines werken toch normaal op 12 volt, er wordt geen voorschakelweerstand gebruikt......
Cor

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#4 Bericht door knapestaart » 24 jan 2010 15:43

Daar doelde ik niet op...
Ik weet verder niet of dit ook geld voor Chevy's en andere auto's, maar weet wel dat mijn motorbobines het niet lekker vinden en erg warm worden...
Maar je hebt gelijk... De tijd dat ze 'aan' staan tijdens het draaien van de motor, komt aardig in de buurt van een continuspanning...

Ik zet daarom mijn contact niet te lang aan, want als je punten hebt, en ze staan dicht, dan loopt er dus stroom, waardoor ze verbranden...
Dit was idd een euvel bij oude opeltjes met voorschakelweerstanden (9V bobines).. ;)

TIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 247
Lid geworden op: 19 nov 2004 20:29

Re: start probleem

#5 Bericht door TIN » 24 jan 2010 16:02

Ik bedoelde een ontstekingsmodule http://www.ploegparts.nl/index.php?acti ... 76&lang=NL

Wat de startonderbreker onderbreekt weet ik niet.
Een vriend van me heeft deze alarms ingebouwt een heeft gecontroleerd of hij goed werkte.

Op de bobine zitten 2 stekkers met elk 2 draden...........op welke moet ik dan 12V zetten ?
http://www.ploegparts.nl/index.php?acti ... 71&lang=NL
Ik weet verder niet of dit ook geld voor Chevy's en andere auto's, maar weet wel dat mijn motorbobines het niet lekker vinden en erg warm worden...
Maar je hebt gelijk... De tijd dat ze 'aan' staan tijdens het draaien van de motor, komt aardig in de buurt van een continuspanning...

Ik zet daarom mijn contact niet te lang aan, want als je punten hebt, en ze staan dicht, dan loopt er dus stroom, waardoor ze verbranden...
Dit was idd een euvel bij oude opeltjes met voorschakelweerstanden (9V bobines)..
Daar doelde ik niet op...
Ik weet verder niet of dit ook geld voor Chevy's en andere auto's, maar weet wel dat mijn motorbobines het niet lekker vinden en erg warm worden...
Maar je hebt gelijk... De tijd dat ze 'aan' staan tijdens het draaien van de motor, komt aardig in de buurt van een continuspanning...

Ik zet daarom mijn contact niet te lang aan, want als je punten hebt, en ze staan dicht, dan loopt er dus stroom, waardoor ze verbranden...
Dit was idd een euvel bij oude opeltjes met voorschakelweerstanden (9V bobines).. ;)


Dit gaat mijn pet te boven.....hahaha
Ik snap het niet.

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#6 Bericht door knapestaart » 24 jan 2010 16:15

Je kunt ook op de stekkers meten of je wel 12V krijgt op de bobine. Dan ligt 't tenminste niet daaraan.
Trek de stekker eraf en zet je contact aan! ;)
Misschien sluit de startonderbreker ook de brandstof toevoer af? Gas en benzine? :?

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11012
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: start probleem

#7 Bericht door Cor » 24 jan 2010 16:17

TIN schreef:Dit gaat mijn pet te boven.....hahaha
Ik snap het niet.
Dat kan ik me voorstellen, want het klopt ook niet....

De constante 12 volt staat op de primaire [laagspanningskant] van de bobine, en de massa-kant wordt dan aan en uit geschakeld door de puntjes, in de oude versie.
Dus die 12 volt staat er altijd op, via je contactslot.
Of er stroom loopt door de primaire kant van de bobine is puur afhankelijk van het feit of de contactpuntjes op dat moment gesloten zijn, of niet; je hebt ca 50% kans.

In conclusie: op de positieve kant van de primaire bobine spoel kan je gerust 12 volt zetten, bij een 12 volts bobine; wel voor de zekerheid even de originele 12 volt van je contactslot loshalen, want als er een beveiliging opzit, van wordt deze in de beveiligde stad vaak geschakeld aan massa, om juist dit soort 'overbruggingen ' te voorkomen, en dus diefstal te voorkomen.
Cor

TIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 247
Lid geworden op: 19 nov 2004 20:29

Re: start probleem

#8 Bericht door TIN » 26 jan 2010 21:54

Hoi,

ik heb gisteren geprobeert om te kijken of het een massa probleem is.
Ik heb vanaf de min pool van de accu met een startkabel naar daar waar de massa op het motorblok zit aangesloten maar dit hielp niets.
Komend weekend ga ik de radio en de kap weer weghalen en kijken of ik iets kan meten.
Zou het zo kunnen zijn dat deze nieuwe bobine is opgeblazen of stuk is door bijvoorbeeld een te hoge spanning........ik zeg maar wat ????
Er zit sinds de zomer een nieuwe dynamo in..........daarna geen problemen gehad.........maar dat is toch de enige die de accu spanning [12V] opvoert ????
Zelf had ik toen het idee dat de motor beter liep.

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11012
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: start probleem

#9 Bericht door Cor » 26 jan 2010 22:49

Met draaiende motor, en een niet te lege accu zit je op 13,8-14 volt. [op de accu gemeten]
Cor

TIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 247
Lid geworden op: 19 nov 2004 20:29

Re: start probleem

#10 Bericht door TIN » 26 jan 2010 22:53

Maar hoe ga ik dat nu meten als de motor niet wil aanslaan ?
Kan je de bobine opblazen en hoe komt dat dan ?

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#11 Bericht door knapestaart » 26 jan 2010 23:19

Heb je uberhaupt een vonk? Moet je kunnen zien als je start...

TIN
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 247
Lid geworden op: 19 nov 2004 20:29

Re: start probleem

#12 Bericht door TIN » 30 jan 2010 16:32

Ik heb de kap, radio enz. er weer vanaf gehaald.
Op de bobine heb ik 12,4 V gemeten en vervolgens heb ik gekeken of ik een vonk had.......niet dus.
Op het snoertje van de bobine naar de verdeelkap meet ik 1,75 ohm..........is dat goed..........hoort deze niet gewoon 0 ohm te zijn ?
Ik kan me niet voorstellen dat de bobine naar 1x starten alweer stuk is.........sterker nog.......ik vermoed nu dat de oude bobine ook niet stuk is.
Als dat wel zo is.......hoe komt dat dan ?
De startonderbreker werkt goed want anders zou de startmotor niet aanslaan.....volgens de inbouwer.
Ook ruik ik een brandstof lucht als ik start.
Massa probleem heb ik een paar dagen geleden gecontroleerd met de startkabel.

Ik weet het niet meer :(

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#13 Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 17:56

Alle bougiekabels hebben een weerstand, dus dat kan wel kloppen...
Je hebt 'm gestart met een bougie tegen de massa? En hij vonkt niet?
Is de primaire spoel wel ok? De twee aansluitingen op de bobine doormeten...
Als hij niet aanslaat en je blijft starten, dan ruik je op een gegeven moment benzine, omdat die niet verbrandt wordt...

Gebruikersavatar
chevy astro
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 686
Lid geworden op: 22 mei 2009 19:05
Ik rij een: Astro Van
Locatie: Gemert

Re: start probleem

#14 Bericht door chevy astro » 30 jan 2010 18:12

Een startonderbreker onderbreekt niet altijd de startmotor..
Ik zou denken dat de startonderbreker de oorzaak van je probleem is.
Haal die er eens uit en probeer het dan nog eens.
If you can't fix it with a hammer you've got an electrical problem.

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: start probleem

#15 Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 18:16

Wel 12V op de bobine, ook vreemd...

Je hebt, of geen brandstof, of geen vonk... Geen vonk maar WEL 12V op de bobine... denk denk denk...

Plaats reactie