UP/DOWN SCHAKELAAR BEDBANK

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: GMC VAN

UP/DOWN SCHAKELAAR BEDBANK

#1 Bericht door CIEPIE » 12 jan 2009 00:58

Hallo allemaal,

Ik heb de originele schakelaar weggehaald van de plek waar ie zat, (onder het raam direct achter de bestuurdersstoel) omdat daar nu mijn keukenblok voor staat.
Ook de bedrading van mijn bedbank zat op een andere plek, en wel precies daar waar ik ze op een schakelpaneel kan inbouwen en aansluiten.
Waarschijnlijk al door de vorige eigenaar in orde gemaakt.

Nu wil ik deze schakelaar op die andere plek inbouwen en aansluiten.
Aan mijn bedbank zitten maar 2 draden en als ik + en - daarop aansluit draait ie de ene kant op, en als ik + en - verwissel dan draait het bed de andere kant op.
Nu is mijn vraag hoe ik deze schakelaar moet aansluiten, omdat ie 3 contacten heeft, zoals op bijgevoegd plaatje. (1 dus met 2 aansluitlipjes)

Kan iemand me uitleggen hoe ik deze aan moet sluiten ?

Alvast bedankt !

Fred.
Afbeelding

MTW-FM
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

Re: UP/DOWN SCHAKELAAR BEDBANK

#2 Bericht door MTW-FM » 12 jan 2009 01:25

Kan het misschien zijn dat 1 contact constant voorzien is van massa,en dat de 2 andere contacten door de + geschakeld worden?

CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door CIEPIE » 12 jan 2009 10:13

Hoi hoi,

Wie dat weet mag het zeggen, ik wil graag weten hoe ik deze schakelaar moet aansluiten en welke draad waarop moet, dat weet ik dus niet.
Maar bedankt voor je reactie.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#4 Bericht door Cor » 12 jan 2009 10:56

Afbeelding
Het is een schakelaar met 6 contacten, en er zijn 3 doorverbindingen gemaakt, als ik het zo zie.
Dan moet die rode doorverbinding er uit, en op de 2 vrijgekomen, middelste contacten sluit je de accu + en - aan, geeft even niet hoe.
Dan sluit je op de blauwe en de groene draad de motor draden aan, geeft ook niet hoe;
dan moet het werken, maar als de motor dan de verkeerde kant op draait, dan verwissel je de motor draden gewoon.

Het kan ook andersom, maar ik wil je niet in verwarring brengen.
Succes,
Cor

CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door CIEPIE » 12 jan 2009 12:18

Hoi Cor,

Ik wil het best zo doen, maar kun je me dan vertellen waarom er dan in die rode lijn zeg maar op mijn tekening de contacten zijn doorverbonden?
Dit zit origineel zo, want het is de originele schakelaar en heb daar niets aan veranderd.
Jij zegt dus die verbinding weghalen en dan op de contacten van de rode lijn uit mijn tekening de + en de - aansluiten en de motordraden van mijn bedbank op de blauwe en de groene.
Dat lijkt me heel logisch, en ik snap ook dat indien nodig ik die laatste 2 dan ff kan omdraaien omdat de tekst up/down bij de schakelaar staat aangegeven.
Maar het stripje van de rode contactlijn zal ik maar zeggen ...... is niet makkelijk weg te halen, want die zitten met een soort soldeerverbinding aan de schakelaar vast, en mocht het wellicht toch niet werken (al twijfel ik niet aan jou kunnen hoor !) dan is het ook weer moeilijk te herstellen, snap je.
Wil je me hierop nog antwoord geven?

Alvast bedankt,.....ook jij voor je reactie.

Fred.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#6 Bericht door Cor » 12 jan 2009 13:25

Kijk, ik moet ergens vanuit gaan, en dat is het veel gebruikte type schakelaar; die heeft 3 standen, de middenstand is de nul stand en de beide buitenkanten de werkstanden.
Dan is de bedrading zoals ik heb aangegeven.
Zie hier:

Afbeelding

In de bovenst stand is de + verbonden met contact A van de motor en de - met contact B
In de middenstand zijn beide contacten nergens mee verbonden, en in de onderste stand is het omgekeerd, dus + met B en - met A, dan draait de motor andersom.

Jij tekent dat er 3 aansluitingen zouden zijn, maar als dat zo is, dan moet je even alle draden een nummertje geven en een lijstje maken welke contacten in elke stand van de schakelaar met elkaar verbonden zijn; kan door middel van een Ohm-meter of zelfs gewoon met een lampje.
Cor

CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door CIEPIE » 12 jan 2009 13:52

Hoi Cor,

Ja er zitten inderdaad 3 (eigenlijk 4 want de rode draad in mijn tekening kent 2 aansluit-lipjes ook al is die doorverbonden) aansluitingen.
En de blauwe en groene hebben maar 1 aansluitlip en die zitten kruislings met een soldeertip aan de schakelaar vast aan de andere kant als waar het aansluitlipje zit....zoals ik ook getekent heb. (kan je het nog volgen hahaha)

Zo ziet hij eruit en zo is ie origineel uit de auto gekomen.

Ik zal dan eerst op zoek moeten naar een ohm metertje, kan best is handig zijn bij meer dingen dus die ga ik dan maar es aanschaffen.

En dan zal ik es kijken welke contacten met elkaar verbonden zijn, en laat ik het als het me niet lukt....hier wel weer weten.

Thnkssssssssss

Fred.

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#8 Bericht door starcraft 1987 » 12 jan 2009 17:34

Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#9 Bericht door CIEPIE » 13 jan 2009 01:05

Hoi Enrique,

Dit gaat inderdaad om dezelfde persoon, ikkie dus ......maar dat bericht stond in het verkeerde forum.
Ik heb nog geen kans gezien om de schakelaar te plaatsen en hij ligt hier voor me op mijn buro.
Ik bekeek 'm is goed en dacht tja.....en nu.....dussss besloot ik om toch de vraag ook op de goede plek nu te stellen vandaar dubbel nu.
Het andere topic mag weg wat mij betreft hoor, dat ruimt weer op.

Ik kreeg nog een tip vanavond: als op de rode draad in mijn tekening nu een + wordt aangesloten en 1 draad van de motor (daarvan kan je + en - omdraaien dus dat maakt volgens mij niet uit welke van de 2) en op de andere 2 de minnen de ene van de accu en op de andere de - van de motor, zou het dan wellicht werken.?
Alleen weet ik dat dus niet en kan dat ook niet bedenken, daarvoor reikt mijn technische kennis niet ver genoeg.
Kan jij nog reactie geven Cor hierop?...(en evt. ga ik dus ook (als)nog een ohm metertje aanschaffen.)

Fred.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#10 Bericht door Cor » 13 jan 2009 10:25

Dan krijg je in de ene stand een motor die loopt en in de andere stand een 100% kortsluiting; tenminste, als de schakelaar werkt zoals in mijn schema'tje.
Maar wat let je?/
Probeer het en als de zaak in vlammen opgaat dan ben jij een ervaringsdeskundige, toch.

Cor

CIEPIE
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#11 Bericht door CIEPIE » 13 jan 2009 11:56

Hoi Cor,

Ik lees uit je berichtje dat je misschien vind dat ik eigenwijs overkom, en wat sarcasme in je opmerking, klopt dat?
Dat vind ik niet fijn natuurlijk als je dat zo hebt bedoeld, en het is ook zeker niet mijn bedoeling om 'de betweter' uit te gaan hangen of zoiets.
Ben alleen maar op zoek naar hoe ik de originele schakelaar voor de bedbank moet aansluiten.
Ik gaf hierboven alleen maar ff door wat er tegen me werd gezegd als idee van een ander van ' zou het zo kunnen zitten nmisschien?....., ' en niets meer of minder.
Ik moet jou schema wat ik zo wil proberen aan te sluiten alleen nog ' vertalen ' naar de schakelaar aansluitingen.
Want ik lees uit jou tekening per schakelaar stand zeg maar.....3 aansluitingen, en ik weet echt niet hoe ik dat moet zien dan.
Sorry als je me een zeurpiet vind....dat wil ik ook gewoon niet zijn.
Mijn vraag was gewoon : ik heb 4 draden, 3 contacten waarvan 1 met een doorverbinding waar dus wel 2 draden op kunnen,.... Waar moet ik welke draad op aansluiten.

Als je het niet hebt bedoeld zoals ik hier omschrijf, dan bij deze mijn excuses daarvoor.

Groetjes
Fred.

MTW-FM
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#12 Bericht door MTW-FM » 13 jan 2009 17:38

CIEPIE schreef:Hoi Cor,

Ik lees uit je berichtje dat je misschien vind dat ik eigenwijs overkom, en wat sarcasme in je opmerking, klopt dat?
Dat vind ik niet fijn natuurlijk als je dat zo hebt bedoeld, en het is ook zeker niet mijn bedoeling om 'de betweter' uit te gaan hangen of zoiets.
Ben alleen maar op zoek naar hoe ik de originele schakelaar voor de bedbank moet aansluiten.
Ik gaf hierboven alleen maar ff door wat er tegen me werd gezegd als idee van een ander van ' zou het zo kunnen zitten nmisschien?....., ' en niets meer of minder.
Ik moet jou schema wat ik zo wil proberen aan te sluiten alleen nog ' vertalen ' naar de schakelaar aansluitingen.
Want ik lees uit jou tekening per schakelaar stand zeg maar.....3 aansluitingen, en ik weet echt niet hoe ik dat moet zien dan.
Sorry als je me een zeurpiet vind....dat wil ik ook gewoon niet zijn.
Mijn vraag was gewoon : ik heb 4 draden, 3 contacten waarvan 1 met een doorverbinding waar dus wel 2 draden op kunnen,.... Waar moet ik welke draad op aansluiten.

Als je het niet hebt bedoeld zoals ik hier omschrijf, dan bij deze mijn excuses daarvoor.

Groetjes
Fred.
Als ik mijn gevoel zou volgen,lijkt me toch echt dat het contact met een doorverbinding,voor de plus bedoeld is.
En de andere draden,op de andere contacten.
Lijkt me dat de schakelaar de éne,en de andere 'min' apart aan kan sturen,dat het ene contact de bank opklapt,en de ander weer inklapt.

Doe er anders even een zekering bij tussen en probeer het.
Succes!

Plaats reactie