dashboard verlichting brand niet meer!

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

dashboard verlichting brand niet meer!

#1 Bericht door mfk » 29 nov 2007 18:15

heb al een aantal uren een monteur er naar laten kijken, maar het komt erop neer dat wanneer de knop voor de verlichting uit wordt getrokken en of aan gedraaid wordt de zekering eruit schiet. zit dus sluiting ergens maar waar?
heeft iemand een idee, want zo zonder te zien hoe hard ik rij vraagt natuurlijk om ...oom agent.
ik zat zelf te denken aan een meest simpele oplossing, een lampje op dashboard via aanstekkeraansluiting, maar als iemand iets beters weet Graag een reactie
Alvast bedankt, ben vandaag lid geworden en hoop zo meer te weten te komen

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: dashboard verlichting brand niet meer!

#2 Bericht door Cor » 29 nov 2007 18:35

Vreemd, want de koplamp verlichting in een Chevy [ofwel een GMC, is hetzelfde] is niet gezekerd; er zit een thermal fuse in de schakelaar zelf, tenminste voor de koplampen;

De stadslichten zijn wel gezekerd, en als de zekering eruit vliegt, dan zit er dus ergens kortsluiting. Ik neem aan dat de zekering er dus ook uitgaat in de 1ste stand [=stadslichten]
Het draaien aan de knop heeft alleen invloed op de dimmer, voor je dashboardverlichtingen; in de uiterste stand, gaat ook de interieur verlichting aan; dat is wel weer een andere zekering.

Dus eerst even precies bepalen wanneer de zekering stuk gaat.
Dat kunnen we vanhieruit niet oplossen.
Of, een andere autoelectricien zoeken, die zijn vak wel verstaat.....

Om te voorkomen dat je teveel zekeringen verbrandt, kan je die zekering even tijdelijk vervangen door er een gloeidraad van een koplamp [losse lamp dus] ervoor in de plaats te zetten; als die lamp dan fel oplicht heb je de sluiting nog, als hij flauw brandt en de rest werkt ook, dan is alles OK.
Cor

mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door mfk » 29 nov 2007 22:09

hoi Cor,
met het draaien aan de knop van de dashboardverlichting gaat ook niet meer de binnen verlichting branden, de kortsluiting zit er maar waar? ik zal eens kijken of er iemand is die het wel kan meten zoals je het schreef. de achter en voorlichten branden gewoon en als ik de deur open doe dan brand de binnenverlichting wel, het is echt een zoektocht.

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

#4 Bericht door starcraft 1987 » 29 nov 2007 23:36

mfk schreef:hoi Cor,
met het draaien aan de knop van de dashboardverlichting gaat ook niet meer de binnen verlichting branden, de kortsluiting zit er maar waar? ik zal eens kijken of er iemand is die het wel kan meten zoals je het schreef. de achter en voorlichten branden gewoon en als ik de deur open doe dan brand de binnenverlichting wel, het is echt een zoektocht.
Ik heb het vermoeden dat het in je schakelaar zit met deze draaischakelaar bedien je jou binnen verlichting hetzelfde functie als deurschakelaar.Als bij het openen van een deur geen kortsluiting is en wel bij je verlichtingsschakelaar lijkt het me wel logische dat het aan de draaischakelaar(verlichtingsschakelaar) zit.

Succes

Groeten Enrique
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door mfk » 30 nov 2007 19:41

starcraft 1987 schreef:
mfk schreef:hoi Cor,
Ik heb het vermoeden dat het in je schakelaar zit met deze draaischakelaar bedien je jou binnen verlichting hetzelfde functie als deurschakelaar.Als bij het openen van een deur geen kortsluiting is en wel bij je verlichtingsschakelaar lijkt het me wel logische dat het aan de draaischakelaar(verlichtingsschakelaar) zit.

Succes

Groeten Enrique
Dank je Enrique,
Ik denk het ook dat het in de draaischakelaar zit. Ik ga kijken hoe ik hem eraf krijg en wat er aan gedaan kan worden. Ben benieuwd!

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#6 Bericht door Cor » 30 nov 2007 20:22

Als je niet weet hoe het moet, dan krijg je die knop er nooit af!
Cor

mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door mfk » 30 nov 2007 21:05

Cor schreef:Als je niet weet hoe het moet, dan krijg je die knop er nooit af!
Cor
Oke Cor, kun je me dat uitleggen of is het zo ingewilkelde klus dat ik het moet uit gaan besteden?

Dodgie
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Fiat Panda

#8 Bericht door Dodgie » 30 nov 2007 22:05

Even de zoekfunctie rechts bovenaan gebruiken met daarin "lichtschakelaar" en je komt het vanzelf tegen.
Schema vind je in een eerder topic van Cor. http://forum.davc.nl/viewtopic.php?p=5285#5285
Verwijderen van de schakelaar staat in een linkje van Paul. Alleen jammer dat het plaatje niet meer werkt. :shock: http://forum.davc.nl/viewtopic.php?p=2977#p2977

Ton.
Voormalig webmaster DAVC en medeoprichter van dit forum van 2004 t/m 2012.
Ford E150 Sherrod 5ltr V8, '93
Maart '13 verkocht aan een liefhebber.
Subaru Forester 2.0X AWD, '03
Juni '17 verkocht.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#9 Bericht door Cor » 30 nov 2007 22:30

He, Ton, niet gelijk alles verraden!!

Zelfwerkzaamheid is ook een deugd; net als het gebruiken van de zoekfunctie :lol:
En zoals Paul het uitlegde is het goed, er is geen duidelijk plaatje, althans niet in mijn Chevrolet manual, dus je moet het met de beschrijving doen; als het pennetje is ingedrukt dan komt de knop er met een ca. 6 cm lange driekantige stift uit, daarna kan je de rest demonteren.
Een beetje gefriemel idd!

Cor

mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#10 Bericht door mfk » 01 dec 2007 13:18

Dodgie schreef:Even de zoekfunctie rechts bovenaan gebruiken met daarin "lichtschakelaar" en je komt het vanzelf tegen.
Schema vind je in een eerder topic van Cor. http://forum.davc.nl/viewtopic.php?p=5285#5285
Verwijderen van de schakelaar staat in een linkje van Paul. Alleen jammer dat het plaatje niet meer werkt. :shock: http://forum.davc.nl/viewtopic.php?p=2977#p2977

Ton.
KLasse Ton, daar heb ik wat aan, kopieer gelijk de boel en dan heb ik het bij de hand. ERG fijn zo advies! :D

mfk
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#11 Bericht door mfk » 01 dec 2007 13:21

Cor schreef:He, Ton, niet gelijk alles verraden!!

Zelfwerkzaamheid is ook een deugd; net als het gebruiken van de zoekfunctie :lol:
En zoals Paul het uitlegde is het goed, er is geen duidelijk plaatje, althans niet in mijn Chevrolet manual, dus je moet het met de beschrijving doen; als het pennetje is ingedrukt dan komt de knop er met een ca. 6 cm lange driekantige stift uit, daarna kan je de rest demonteren.
Een beetje gefriemel idd!

Cor
Ja je hebt gelijk Cor, maar moet effe wennen hier hoor! :shock: Er is een hoop, dus soms even aan klooien ja. Ben blij dat er directe links zijn, dat scheelt een hoop werk, ga niet wer het wiel uitvinden toch? :lol:

Plaats reactie