koelwatersensor

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
illector
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

koelwatersensor

#1 Bericht door illector » 07 jun 2007 16:31

Kan iemand mij even bevestigen waar de sensor van het koelwater zich bevind (bij een 1992 GMC Vandura 2500 5.7l V8) die het metertje in het dashboard aanstuurt?
Het probleem is dat mijn temperatuurmetertje net onder het eerst streepje van koud staat als de motor koud is, en net boven het eerste streepje komt staan als de motor warm is. Het metertje heeft dus nu een werkgebied van ongeveer 2 mm.
Er is dus nog een beetje werking, maar niet zoals het hoort.
Er zitten blijkbaar twee sensors in volgens mij haynes manual, één naast de voorste bougie aan de bestuurderskant en één vlak naast de termostaat.
Maar de manual spreekt zichzelf in de verschillende hoofdstukken nogal tegen.
Die van aan de thermostaat heb ik juist even verwijdert en doorgemeten, 3 kohm in koud water (normaal volgens tabel) en ongeveer 1.5 kohm in water van een 70°C (ook normaal), deze sensor lijkt mij dus niet kapot.
Die aan de bougie krijg ik niet onmiddellijk verwijdert want ik kan er niet direct bij zonder vanalles af te breken.
Wie weet welke sensor ik moet hebben, waar de andere voor dient, en wat het probleem kan zijn mocht het toch de blijkbaar nog goede sensor zijn aan de thermostaat?

ambufrans
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Contacteer:

#2 Bericht door ambufrans » 08 jun 2007 13:55

sensor zit volgens mij bij 1e bougie aan besstuurderskant en je kunt de stekker losmaken en dan als ik het goed heb massa op maken dan moet je meter uitslaan ,werkt de meter goed dan moet je de sensor vervangen ,anders zou het ook aan de meter kunnen liggen ,vraag voor de zekerheid ff na hoe je je meter precies doormeet
Chevy G30 ex ambulance 6.5 diesel
groeten FRANS lid 275
opzij, opzij, opzij

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#3 Bericht door Cor » 08 jun 2007 14:21

Een sensor heeft een variabele weerstand, die, in dit geval, varieert met de temperatuur. Een switch is een gewone schakelaar, die of een o (nul) weerstand heeft, of open (oneindig) is.
Het zal dus duidelijk zijn dat een meter een variabele imput nodig heeft, en dus met een sensor wordt aangestuurd. Een schakelaar stuurt bv een lampje aan, of een relais, of een motor oid.
Cor

illector
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door illector » 08 jun 2007 15:42

Volgens het elektrische schema zouden er ook twee draden naar de sensor aan de bougie moeten lopen, op dit stekkertje komt echter maar één draad aan :?

Ik zal straks even proberen met een potentiometer eraan om te kijken of het metertje nog werkt

illector
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door illector » 08 jun 2007 16:03

Ik heb het zojuist even getest met een potmetertje.
Eerst en vooral zou er volgens de manual 5V moeten staan op dit draadje, er staat echter 12V op, de sensor heb ik doorgemeten en deze geeft nog normale weerstandswaarden aan volgens de tabel.
Nu met het potmetertje heb ik ontdekt dat het metertje ook altijd op het eerste streepje van koud blijft staan tot op een bepaald moment (door aan het potmetertje te draaien) de weerstand over een 8 kohm komt, dan schiet de naald ineens van helemaal koud naar nog verder dan kokend warm, potmetertje een heel klein beetje terugdraaien, en het metertje schiet weer terug naar koud.
Het is dus blijkbaar niet de sensor maar een elektronisch probleem :(
Ik had liever gehad dat de sensor kapot was, dat is gewoon vervangen en klaar maar wat ik nu moet beginnen :?:

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy G20

Re: koelwatersensor

#6 Bericht door Morgoth » 29 jun 2007 15:08

metertje vervangen.
Eelco

Chevy G20 5.7 V8 Globemaster 1994

Plaats reactie