Gezocht pulsesignaal

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

Gezocht pulsesignaal

#1 Bericht door gmcron » 14 apr 2007 15:55

Waar kan ik voor een 1995 Chevy Van de pulse kabel het beste vandaan halen?
Het is om een VDO Dayton navigatie in te bouwen.

Misschien dat ook iemand weet waar je het signaal dat stroom geeft naar je achteruitrijlichten.

Waar haal ik een plus via het contact vandaan wat niet uitgaat tijdens het starten?

Wie heeft dit eerder gedaan en kan me met wat raad bijstaan?

Alvast bedankt.
Ron.

GMC Rally STX Van.
Bouwjaar: 1985.
Motor: 5.7 V8

I rather push a GMC than drive a Chevrolet

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Gezocht pulsesignaal

#2 Bericht door Cor » 14 apr 2007 21:49

gmcron schreef:Waar kan ik voor een 1995 Chevy Van de pulse kabel het beste vandaan halen?
Ik weet niet of de Chevy van die jaargang een electronische snelheidsmeter heeft. Heeft 'tie dat? anders misschien van de pulsgever van de cruise control?
Het is om een VDO Dayton navigatie in te bouwen.

Misschien dat ook iemand weet waar je het signaal dat stroom geeft naar je achteruitrijlichten.
achteruitrijschakelaar misschien? Op je stuurkolom, bij de 'neutral start switch' de bovenste 2 contacten.
Waar haal ik een plus via het contact vandaan wat niet uitgaat tijdens het starten?
Wat dacht je van de ontsteking/bobine? Of de ECM
Wie heeft dit eerder gedaan
Ikke niet, helaas
Cor

koffietje
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#3 Bericht door koffietje » 15 apr 2007 16:10

kleine tip...als je 600 euro uitgeeft aan een navigatiesysteem, lijkt het me het makkelijkst om nog 60 euro uit te geven om die door pro's te laten installeren. :lol:

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#4 Bericht door gmcron » 15 apr 2007 17:15

Wie heeft je deze onzin vertelt.

Ik heb namelijk geen 600 euro uitgegeven dus waar heb je het over.

Ik vraag hier om tips en geen onzin dus als je niks beters te melden hebt..........

Kijk, Cor help de mensen graag met goede tips waar je wat mee kan.
Hij geeft duidelijk aan waar je wat kan vinden en jij.........onzinnig gewoon.
Ron.

GMC Rally STX Van.

koffietje
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#5 Bericht door koffietje » 16 apr 2007 08:07

Moet je mij es uitleggen wat er zo ongelooflijk onzinnig is aan zo'n tip?
Ik rij al jaren met navigatiesystemen. tIs niet omdat ik niets van Chevy's of andere Amerikaanse wagens ken, dat ik een complete dimwit ben op t vlak van andere zaken he.
Een navigatiesysteem installeren kost ongeveer 2 a 3u werk. Dat komt bij mij neer op 20 a 30 euro per uur.
Dayton navigatiesystemen hebben een tracking device waarmee , als je tenminste geregistreerd bent, je je wagen kan laten traceren bij diefstal. Maar om dat te mogen gebruiken moet hij gecertificeerd zijn. Of ga je er zelf een stempel op zetten misschien?
Dus mensen die OPTIMAAL gebruik willen maken van een navigatiesysteem dat NIEUW 1400 euro kost ... die betalen 60 euro extra om dat door een pro te laten installeren zodat ze weten dat het goed gedaan is, ze hun garantie niet verliezen omdat ze er zelf hebben zitten aan werken en het toch wel dure toestel ten volle kunnen benutten (dus ook het traceersysteem.)
Een navigatiesysteem stuurt een uniek signaal op dat via gsmmasten kan worden opgevangen en dat de federale politie (geen idee wat voor instantie dat in Nederland is...maar het is een wereldwijde service) op die manier kan lokaliseren tot op 2 km nauwkeurig. In sommige landen gebeurt het traceren zelfs via satteliet (Israel, USA, ...) en kunnen ze de wagen tot op 1 meter nauwkeurig traceren. Heel handig voor wanneer een of andere onnzinnige ezel je wagen steelt.
Dayton biedt een service aan die dat toelaat. MAar dat is enkel voor gecertificeerde klanten. Die service (het installeren en activeren van heel die santaboetiek) kost je 60 euro. Ik heb de faktuur hier liggen.
Ik vraag hier om tips en geen onzin dus als je niks beters te melden hebt..........

Mijn schrijfstijl is speels en grappend bedoelt. Maar dat wil daarom niet zeggen dat het allemaal onzinnig is.

Be careful who's advice you buy. But...be patient with those who supply it.

vindi
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#6 Bericht door vindi » 16 apr 2007 10:59

Volgens mij dient die puls signaal alleen om de rij afstand te bepalen als je geen sateliet ontvangst hebt bijvoorbeeld in een tunnel of zo.
Als je dus deze draad van die puls niet aan sluit werkt alles nog perfect.
(kan mis zijn maar denk het niet) :wink:

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#7 Bericht door gmcron » 16 apr 2007 15:50

koffietje schreef:Moet je mij es uitleggen wat er zo ongelooflijk onzinnig is aan zo'n tip?
Ik rij al jaren met navigatiesystemen. tIs niet omdat ik niets van Chevy's of andere Amerikaanse wagens ken, dat ik een complete dimwit ben op t vlak van andere zaken he.
Een navigatiesysteem installeren kost ongeveer 2 a 3u werk. Dat komt bij mij neer op 20 a 30 euro per uur.
Dayton navigatiesystemen hebben een tracking device waarmee , als je tenminste geregistreerd bent, je je wagen kan laten traceren bij diefstal. Maar om dat te mogen gebruiken moet hij gecertificeerd zijn. Of ga je er zelf een stempel op zetten misschien?
Dus mensen die OPTIMAAL gebruik willen maken van een navigatiesysteem dat NIEUW 1400 euro kost ... die betalen 60 euro extra om dat door een pro te laten installeren zodat ze weten dat het goed gedaan is, ze hun garantie niet verliezen omdat ze er zelf hebben zitten aan werken en het toch wel dure toestel ten volle kunnen benutten (dus ook het traceersysteem.)
Een navigatiesysteem stuurt een uniek signaal op dat via gsmmasten kan worden opgevangen en dat de federale politie (geen idee wat voor instantie dat in Nederland is...maar het is een wereldwijde service) op die manier kan lokaliseren tot op 2 km nauwkeurig. In sommige landen gebeurt het traceren zelfs via satteliet (Israel, USA, ...) en kunnen ze de wagen tot op 1 meter nauwkeurig traceren. Heel handig voor wanneer een of andere onnzinnige ezel je wagen steelt.
Dayton biedt een service aan die dat toelaat. MAar dat is enkel voor gecertificeerde klanten. Die service (het installeren en activeren van heel die santaboetiek) kost je 60 euro. Ik heb de faktuur hier liggen.

Mijn schrijfstijl is speels en grappend bedoelt. Maar dat wil daarom niet zeggen dat het allemaal onzinnig is.

Be careful who's advice you buy. But...be patient with those who supply it.
Je ging er al van uit dat ik 600 euro voor een navigatiesysteem heb betaald, wat niet zo is.
Als ik dat wel kon betalen had ik natuurlijk die 60 euro ook betaald.

Een mens trekt soms conclusies die er niet zijn en dat word niet altijd gewaardeerd.

Mijn excuses als ik wat hard reageerde.
Ron.

GMC Rally STX Van.

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#8 Bericht door gmcron » 16 apr 2007 15:53

vindi schreef:Volgens mij dient die puls signaal alleen om de rij afstand te bepalen als je geen sateliet ontvangst hebt bijvoorbeeld in een tunnel of zo.
Als je dus deze draad van die puls niet aan sluit werkt alles nog perfect.
(kan mis zijn maar denk het niet) :wink:
Bij een VDO raden ze het toch sterk aan om de pulse aan te sluiten, ook het achteruitlichtsignaal en dim-verlichting en de ononderbroken plus na het contact.

Vandaar mijn vraag waar ik het kan vinden.

Groetjes,
Ron.

GMC Rally STX Van.

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#9 Bericht door gmcron » 17 apr 2007 16:05

Nog steeds niks gevonden :evil:

Kan iemand mij een directe aanwijzing geven, waar en draadkleur.
Ik ben echt geen techneut wat electra betreft dus vandaar de vraag.

Alvast bedankt.
Ron.

GMC Rally STX Van.

koffietje
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#10 Bericht door koffietje » 17 apr 2007 17:51

Normaal gezien, zit bij een chevy 95 de computersturing onder de bestuurderszetel. Er zijn twee connectoren. Het signaal zit op de zwarte 24pin connector. Er zou een bruin kabeltje moeten toekomen op die pin. Die moet je gebruiken.

Ik zou je aanraden een plus te nemen NA je starter zodat het navigatiesysteem juist WEL uitgaat wanneer de motor niet draait. Menig persoon is in zijn vergetelheid al es vergeten zijn navigatiesysteem af te leggen om dan sanderdaags met een lege batterij te staan. Indien je hiervoor opteert, kun je volgens mij de kabel van je sigarettenaansteker(s) gebruiken. Zit mooi op de goeie plaats.

Signaal dat stroom geeft naar je achteruitkijklichten vind je het makkelijkst terug via je 'plonkastje ' (hoe vertaal je dat in t nederlands? schakelkastje?) Normaal zou op het deurtje van je plonkastje een complete legende moeten staan met de functie van elk van de plons (miljaar, jong, hoe heet dat in t nederlands? verliesschakelaar?) en hun functie. Dan ist maar een kwestie van dat kabeltje te splitten en te leggen tot aan je gps. Er bestaat misschien wel een eenvoudiger manier, maar daar ben ik mij niet van bewust. (ik heb dat enkel bij berlingo gedaan en dat is dat de eenvoudigste oplossing. Bij chevy's ligt plonkastje nogal een eind van stuurcabine. :? )

Succes en verbrand je vingers niet met de soldeertang. :wink:

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#11 Bericht door gmcron » 17 apr 2007 18:02

koffietje schreef:Normaal gezien, zit bij een chevy 95 de computersturing onder de bestuurderszetel. Er zijn twee connectoren. Het signaal zit op de zwarte 24pin connector. Er zou een bruin kabeltje moeten toekomen op die pin. Die moet je gebruiken.

Ik zou je aanraden een plus te nemen NA je starter zodat het navigatiesysteem juist WEL uitgaat wanneer de motor niet draait. Menig persoon is in zijn vergetelheid al es vergeten zijn navigatiesysteem af te leggen om dan sanderdaags met een lege batterij te staan. Indien je hiervoor opteert, kun je volgens mij de kabel van je sigarettenaansteker(s) gebruiken. Zit mooi op de goeie plaats.

Signaal dat stroom geeft naar je achteruitkijklichten vind je het makkelijkst terug via je 'plonkastje ' (hoe vertaal je dat in t nederlands? schakelkastje?) Normaal zou op het deurtje van je plonkastje een complete legende moeten staan met de functie van elk van de plons (miljaar, jong, hoe heet dat in t nederlands? verliesschakelaar?) en hun functie. Dan ist maar een kwestie van dat kabeltje te splitten en te leggen tot aan je gps. Er bestaat misschien wel een eenvoudiger manier, maar daar ben ik mij niet van bewust. (ik heb dat enkel bij berlingo gedaan en dat is dat de eenvoudigste oplossing. Bij chevy's ligt plonkastje nogal een eind van stuurcabine. :? )

Succes en verbrand je vingers niet met de soldeertang. :wink:
Volgens mij is een plonkastje een zekeringkastje.
Ik woon niet ver van Belgie, vandaar dat ik je wel begrijp.

Wat de bruine draad betreft:
Links achter mijn stoel zit een kastje met 2 connectoren, 1 rode en 1 zwarte. Op de zwarte zit een bruine draad.
Wat zou ik kunnen meten als dat de goede draad is???
Hoe kan ik uberhaupt (ik kan ook duits :lol: ) meten dat het een pulsedraad is????

Ik hoop meer van je te horen want ik heb de indruk dat je er meer verstand van hebt dan ik.
Ron.

GMC Rally STX Van.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#12 Bericht door Cor » 17 apr 2007 19:16

In mijn 1989 manual staat dat de bruine draad voor de speed sensor genummerd is met #437, dus dat zal bij de latere jaargangen wel hetzelfde zijn.....

Verder schreef Ron in zijn eerste bericht:
Dat lijkt een logische vraag, omdat er veel gebruikers die op het ontstekings contact staan, die uitgeschakeld worden op het moment dat de startmotor draait, vandaar mijn advies een aftakking te maken van de bobine of de ECM voeding.

Dat is dus evengoed een contact wat uitsluitend aanstaat tijdens het starten en tijdens het draaien van de motor.

Uit wat Koffietje schreef maak ik op dat hij adviseerd om geen continue contact te gebruiken, dus wat altijd aanstaat.

Dat was ook niet mijn antwoord, en was ook niet zo gesteld in de vraag.....

Het signaal van de achteruitrij lamp kan je NIET van het zekeringkastje halen, want dat is een ongeschakelde + en is ook voor richtingaanwijzer, staat trouwens ook op de platine van de zekeringen.
Je moet, volgens het schema van een R/V truck (G-van mogelijk hetzelfde) de draad nummer 75 hebben vanaf de schakelaar op de stuurkolom, en die draad zou 'donker-blauw' moeten zijn
De voeding vanaf de zekering zou #24, licht groen moeten zijn, maar meet dat even door, want volgens mij staat er een drukfout in mijn schema ( van de SubUrban, die ik hiervoor heb gebruikt)
Cor

gmcron
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#13 Bericht door gmcron » 17 apr 2007 19:44

Bedankt Cor.

Weet je toevallig ook of je kan meten wat de pulsedraad is?
Misschien dat ik dan zeker weet dat het de bruine is.

Ron.
Ron.

GMC Rally STX Van.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#14 Bericht door Cor » 17 apr 2007 20:17

Ik weet dat niet zeker, maar je zou het kunnen proberen met een LED, met in serie een weerstand van ongeveer 500 Ohm, [dat is goed voor +/- 12 volt]
Een puls geeft denk ik een wisselspanning af van misschien maar een paar volt, maar het voordeel van een led boven een lampje is dat de stroom afname minimaal is, [minder dan 20 milliAmp] en dus niets kan beschadigen.
Als je gaat rijden, moet je de led zien flikkeren, en de frequentie daarvan is dan evenredig met de snelheid.
Maar als de spanning erg laag is, dan geeft de led dus weing licht, daarom de rij test uitvoeren bij donker, zou ik zeggen, dan zie je hem beter flikkeren [ :lol: ]

Nogmaals, dit is te proberen..........Geen garantie. :wink:

Maar zoals in mijn eerdere bericht, in de lijst die ik heb, staat uitdrukkelijk dat de BRUINE draad #437 de draad tussen de pulsgever en de ECM is.
Cor

Plaats reactie