Dynamo lampje

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC 2500

Dynamo lampje

Bericht door Paultjuh » 22 sep 2012 17:50

Nu ben ik een laadstroom verdeler aan het inbouwen, heb nu de dynamo via de laadstroom verdeler aangesloten. Ik heb in mijn teller geen acculampje (ook geen optie daarvoor) en de dynamo heeft er ook geen aansluiting voor, heeft het altijd goed gedaan. Maar nu die via de verdeler loopt laadt de dynamo helemaal niks.
Er zit op de verdeler wel een aansluiting voor, in de manual staat dat deze optioneel is. Na het met een losse kabel direct op de accu geprobeerd te hebben, heef ie deze toch nodig om op te starten.
Nu komt de vraag, waar kan ik het signaal, van dit zogenaamde lampje wat ik dus niet heb vandaan halen?
Een signaal die dus als de dynamo start met laden, geen spanning meer heeft.
Ik zal de beste mensen van Victron eens vragen of ik er ook gewoon een contact signaal op kan zetten.

Maarten
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy 1986
Contacteer:

Re: Dynamo lampje

Bericht door Maarten » 22 sep 2012 19:44

Bij Victron weten ze het ongetwijfeld.
Ik heb er ook over gelezen, omdat ik ook zo'n verdeler wilde. (heb gekozen voor scheidingsrelais maar dat terzijde)

Er bestaat een kastje/schakelingetje dat het zogenaamde D+ van de dynamo nabootst. Zoek eens op Google naar D+ simulator.

http://www.mobivak.eu/index.php?page=sh ... Itemid=126
Chevy Van 1986 High Top 350 PK!

arnold58
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: Dodge B250

Bericht door arnold58 » 22 sep 2012 19:59

Ik heb ook geen lampje maar nadat ik in Luxemburg met een kapotte dynamo en dus lege accu stond heb ik toch maar een voltmeter geplaatst. Eenvoudig en doeltreffend.
Ik weet nu wel hoeveel Km. ik op een volle accu kan rijden zonder bij te laden :lol:

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Paultjuh » 22 sep 2012 20:07

Maar een lampje en een voltmeter is totaal iets anders...
Ga ik eens op zoeken Maarten!

marcel-bea
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: lincoln

Bericht door marcel-bea » 22 sep 2012 21:38

.
Ik weet nu wel hoeveel Km. ik op een volle accu kan rijden zonder bij te laden :lol:[/quote]
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mijn auto lekt geen olie maar tekent zijn territorium af

gr marcel

arnold58
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: Dodge B250

Bericht door arnold58 » 22 sep 2012 23:22

Paultjuh schreef:Er zit op de verdeler wel een aansluiting voor, in de manual staat dat deze optioneel is. Na het met een losse kabel direct op de accu geprobeerd te hebben, heef ie deze toch nodig om op te starten.
Nu komt de vraag, waar kan ik het signaal, van dit zogenaamde lampje wat ik dus niet heb vandaan halen?
Een signaal die dus als de dynamo start met laden, geen spanning meer heeft.
Ik zal de beste mensen van Victron eens vragen of ik er ook gewoon een contact signaal op kan zetten.
Volgens mij moet je een draad hebben waar de plus ( accuspanning ) op staat aan de ene kant en naar je dynamo gaat die als je motor niet draait negatief is en als hij draait positief is. Dan heb je je 12V spanningsverschil.
Als je accu wel bijlaad als je die losse kabel tegen de accu houd ( als ik je verhaal goed begrepen hebt) dan kun je eens proberen om hier een lampje tussen te zetten. Grote kans dat je die moet hebben.

marcel-bea schreef:.
Ik weet nu wel hoeveel Km. ik op een volle accu kan rijden zonder bij te laden :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

500 Km en als we geen stop bij de Mac hadden ingelast dan had ik die laatste 60Km ook nog wel gehaald =D>

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Paultjuh » 25 sep 2012 11:46

Er mag gewoon een contact signaal op, bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie