pitman arm of idle arm verrot??

Stel hier je vragen over de remmen en de stuurinrichting.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 9338
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:00
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#16 Bericht door starcraft 1987 » 07 apr 2010 22:44

Hmm had even gewacht tot zaterdag,,ik heb nog een idle armp(je) liggen in de Van had je zo mogen hebben :? Maar ja daar heb je nu niets aan,,,ga ik hem zaterdag wel verloten :lol:
maar wacht even met de rest jho..is toch leuk als we zaterdag even met zijn allen gaan helpen met dit soort probleempjes bij elkaar 8)
Ik heb ook nog zat te doen aan de Van,,,vandaar deze speedmeeting :lol: :lol:

groeten
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#17 Bericht door knapestaart » 07 apr 2010 22:47

Cor schreef:En wiellagers vervangen in een half uur?
Onmogelijk
Period.
Cor
:-"
Moeer aandraaien om het lager te 'zetten' dit omdat alles vol met vet zit... Niet met je volle gewicht aandraaien natuurlijk...
Sander, ik help je wel.... ;)


Heerlijk, dat mierenneuken :?

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11133
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525iE61
Locatie: Drenthe

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#18 Bericht door Cor » 07 apr 2010 22:51

Je hebt nog een middagje vrij, [hele middag, bedoel ik natuurlijk] , begrijp ik?
Cor

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#19 Bericht door knapestaart » 07 apr 2010 22:53

Pffff.....

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11133
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525iE61
Locatie: Drenthe

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#20 Bericht door Cor » 07 apr 2010 22:57

knapestaart schreef: Heerlijk, dat mierenneuken :?
Daar ben ik het dus beslist niet mee eens: als een niet-zo-technisch persoon jouw adviezen precies opvolgt, dan krijgt hij ongelukken, laat dat duidelijk zijn!

Cor

Gebruikersavatar
starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 9338
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:00
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#21 Bericht door starcraft 1987 » 07 apr 2010 23:00

Oke om een eind te maken aan deze oneenigheid gaan we zaterdag een wedstrijd houden :lol: en uiteraard zal dit gepost worden hier. De winnaar krijgt mijn idler arm(pje) 8) Verder ga ik mij hier niet in mengen :?

Deal??

Groeten
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#22 Bericht door knapestaart » 07 apr 2010 23:07

Cor schreef:Ik vind je eerder advies dan ook niet zo gelukkig: Moer vastdraaien tot het wiel vast zit, en dan een kwart slag terug..
knapestaart schreef: Handvast draaien, schijf draaien, moer aandraaien tot de schijf zwaarder gaat lopen ( of bijna vaststaat) en dan een tikkie terug en 't goede gaatje voor de splitpen opzoeken.
Met je wiel erop voel je de speling beter, en dan kun je evengoed je lager bijstellen ;)
mmmmm Ik moet en zal reageren. :P haphap...
Ik lees toch heel iets anders .....
Truste... ;)

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11133
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525iE61
Locatie: Drenthe

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#23 Bericht door Cor » 07 apr 2010 23:12

knapestaart schreef:Het zijn conische lagers voor, die 'klem' je totdat 't wiel niet meer draait en dan een kwartslag terug...
Hier dus: viewtopic.php?p=60365#p60365
Hoop dat je lekker slaapt :?
Cor

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#24 Bericht door knapestaart » 07 apr 2010 23:15

Ja en? Je klemt ze toch? En dan terugdraaien dan net zover tot 't gaatje waar de speling het minst is.
Het zijn geen geperste lagers ofzo, je moet ze nog steeds aandraaien.
Ik ben klaar hier.
Cor schreef:Hoop dat je lekker slaapt :?
Ik wel.

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#25 Bericht door Sanderchevy » 08 apr 2010 00:00

haha jee doe even leuk tegen elkaar :lol:

Ik heb het wiel niet 'vast' gezet want ik ben ook niet helemaal stom. Doe op mijn werk ook veel lagers en bussen etc vervangen bij machines dus weet wel een beetje hoe en wat. Met die conische lagers was ik alleen niet bekend, en ook dan snap ik wel dat hij niet helemaal vast moet staan.

Ik had alleen een flinke speling op de lager, zeker aan de bestuurderskant. Heb nu de bijrijderskant 1/6 slag aangedraaid en toen voelde ik het wiel iets stroever gaan. Omdat ik me afvroeg of dit klopte, heb ik het weer op het forum gezet, en ik hoef er nu toch niet mee te rijden verder.

Ga het morgen gewoon weer even loshalen en dan is er helemaal niks aan de hand. En ik ben ervan overtuigt dat ik die lagers echt wel zelf kan vervangen, maar misschien niet in een half uurtje haha. T is niet zo zeer dat ik het niet zou kunnen, maar meestal is de werkomgeving het probleem, maar dat is met dit soort klussen niet het geval dus dat gaat weer helemaal goedkomen.

Ik ga er toch voor zorgen dat die pitman zaterdag al zit, klein klusje en zal een stuk beter sturen haha.

Trusten he :wink:
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#26 Bericht door knapestaart » 08 apr 2010 07:29

In 't manual staat:
moer aandraaien met momentsleutel tot 16 Nm, dan losdraaien en met de hand aandraaien. Dan terug tot 't eerste gaatje voor de splitpen.

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11133
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525iE61
Locatie: Drenthe

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#27 Bericht door Cor » 08 apr 2010 11:39

Cor schreef:Lijkt me beter om de moer zo vast te draaien dat de rotor voelbaar iets zwaarder begint te draaien, en dan de moer geheel oplossen, en dan met de hand weer vastdraaien, naar het laatst passende splitpen gaatje.

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#28 Bericht door Sanderchevy » 08 apr 2010 22:56

Zo ik heb vandaag de andere kant ook gedaan, hier draaide het wiel niet stroever na het aandraaien. Wel is de speling eruit. Aan de bijrijders kant gaat me dit denk ik niet lukken met deze lager dus ga ik waarschijnlijk morgen ff nieuwe lagers en keerringen ophalen.

Heb ook vandaag geprobeerd de pitman arm te vervangen die aan de stuurpomp oid vast zit...maar ik kreeg hem niet los. Wou ook uitkijken met geweld, koevoet, bijtel en hamer, omdat ik anders de boel aan stront maak. Heb het dus weer terug in elkaar gezet, andere keer beter :wink:
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11133
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525iE61
Locatie: Drenthe

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#29 Bericht door Cor » 08 apr 2010 22:57

Waarom wil je de pitman arm eigenlijk vervangen?

Cor

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: pitman arm of idle arm verrot??

#30 Bericht door Sanderchevy » 08 apr 2010 23:01

Omdat ik opmerkte dat de idle arm enorm veel speling had, waar dat niet hoorde. Toen heb ik ook de bestuurders kant eens opgekrikt en zag ik dat ook de pitman arm speling had, wel minder dan de idle arm maartoch, leek mij dus verstandig ze beide te vervangen.

Sander
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Plaats reactie