Probleem met edelbrock 1406

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Probleem met edelbrock 1406

#1 Bericht door Sanderchevy » 03 nov 2014 19:36

Hallo allemaal.

Sinds een paar weken heb ik met het gas intrappen wat zwarte rook uit de uitlaat.

Vorige week gestart en stukje gereden. Even wat gekocht in winkel en na 10 min weer starten. Hij sloeg niet meer aan.

Auto op de vrachtwagen naar mijn werk laten brengen. Blijkt dat er geen benzine in de carb komt. Wel tot aan de benzine inlaat.

Carb uit elkaar getrokken en revisie setje gekocht. Er zat best wat olie achtige subtantie op de diverse kleppen en wanden. Schoongemaakt en opgeknapt. Het leek erop dat de vlotter naalden bleven plakken waardoor er geen benzine binnen in de vlotterkamer kwam.

Na het reviseren deed hij het weer goed. Paar dagen later weer zelfde probleem. Olie achtig spul op de chocke klep etc. Krijgt weer geen brandstof.
Benzine inlaat slang losgehaald en geblazen met de mond. Blijven blazen en gasklep bedienen totdat er eindelijk doorgang kwam. Benzine slang aangesloten en weer prima starten en lekker rijden.

Vandaag weer hetzelfde probleem.

Wie o wie heeft een idee wat hier aan de hand is? Benzine dat binnenkomt is netjes licht geel.

Alvast bedankt!

Sander
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: Probleem met edelbrock 1406

#2 Bericht door franky » 03 nov 2014 21:55

effe nieuwe benzine proberen lijkt mij
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Gebruikersavatar
sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:28
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: Schiedam

Re: Probleem met edelbrock 1406

#3 Bericht door sanlan » 03 nov 2014 22:07

Hoi,

lijkt erop dat je naald blijft hangen,
is je vlotternaald helemaal recht en je vlotter ook niet lek?

misschien handig om te lezen:
http://www.edelbrock.com/automotive/mis ... manual.pdf
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#4 Bericht door Sanderchevy » 04 nov 2014 20:14

Ja die is zeker recht. En die handleiding heb ik thuis inderdaad ook al nageslagen, die kreeg ik erbij toen ik de carburateur kocht.
Toch bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik merk nu wel dat ik s morgens en eind van de dag na het werk prima kan starten. Als ik even een paar minuten stil sta en weer wil starten doet hij het niet.
Het is dan ook niet mogelijk om de carburateur in te blazen via de brandstof inlaat. Zit dan potdicht.

Sander
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:28
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: Schiedam

Re: Probleem met edelbrock 1406

#5 Bericht door sanlan » 04 nov 2014 21:29

Hoi,

wat voor pakking zit er tussen je carb en t manifold?
Kan zijn dat ie niet dik genoeg is om t temperatuurverschil op te pakken.

Weet je ook of de choke niet dicht staat bij een warme start?
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#6 Bericht door Sanderchevy » 05 nov 2014 20:28

De choke kan ik nog even controleren van t weekend. Pakking zit er net nieuw tussen had de problemen ervoor ook al.
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#7 Bericht door Sanderchevy » 05 nov 2014 20:30

Hij start nu helemaal niet meer. Moet max gas geven om er een klein beetje leven uit te krijgen. Loopt dan op 2 a 3 pitten en er komt zwarte rook uit. Alle bougies vonkten vd week. Nu komt hij niet meer van zijn plek af..m
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:28
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: Schiedam

Re: Probleem met edelbrock 1406

#8 Bericht door sanlan » 05 nov 2014 20:51

Heb je een electr benzinepomp of een mechanische?

Als ie warm is en niet start kan ik me indenken dat je vlotterkamer verdampt door de warmte van je manifold bij een te dunne pakking,
of je choke staat dicht. Beide zijn bekende problemen met de 1406.

Als ie koud is en niet start heb je waarschijnlijk niet voldoende benzinedruk of er zit een filter verstopt.

Egr heb jij toch niet of wel?
De 1406 non-egr heeft een arm mengsel standaard af-fabriek en is de zuinige versie,
De 1405 non-egr staat wat rijker en presteert wat beter dan de 1406.
De 1400 egr heeft een arm mengsel standaard af-fabriek en is ook een zuinige versie
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#9 Bericht door Sanderchevy » 05 nov 2014 22:09

Mechanische brandstof pomp. Benzine druk lijkt me prima. Althans van de week toen de problemen begonnen nog wel. Behoorlijke opbrengst in ieder geval, hoeveel bar druk moet hij leveren?
Als ik de slang los haal en op de slang naar de benzine inlaat van de carburateur blaas krijg ik er meestal geen lucht doorheen...

De choke klep zit dicht met starten, elektrisch ligt hij er af dus hij doet niets. Dat zit nu een paar maanden zo maar dat is eigenlijk niet goed natuurlijk bedenk ik me nu. Er heeft LPG op gezeten en toen was de hele choke eraf. Startte altijd in 1 keer zowel in de winter als zomer.

Zou ik als test dan beter de choke klep er een keer vanaf kunnen halen?

Ik heb geen egr meer op het blok zitten, een paar jaar terug een revisie blok gemonteerd zonder al die onzin. De carburateur is een 1406.

Er is in de afgelopen jaren al meerdere malen aan gedraaid dus ik vraag me af in hoeverre die afstellingen nog helemaal goed kloppen.

Toen ik vorige week toch de motorkap open had etc heb ik meteen de rotor en verdelerkap vervangen, had ze toch nog liggen.

Maar de motor start nu dus echt niet meer, ik krijg hem eigenlijk niet meer draaiend, alleen met vol gas op een paar pitten met erg veel rook.
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:28
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: Schiedam

Re: Probleem met edelbrock 1406

#10 Bericht door sanlan » 06 nov 2014 01:12

Hoi,

druk voor een 1406 moet ongeveer tussen de 2-6 psi zijn, ideaal is 5½ psi icm een drukregelaar.
Maar absoluut niet meer dan 6-6½psi!
De 1406 heeft een electrische choke, dus deze is makkelijk en snel aan te sluiten op 12V contact.
Chokeschroeven even losdraaien draaien tot de klep dichtvalt en dan een klein stukje verder tot je wat druk op de chokeklep hebt als je m open wilt drukken.
Later kan je m nog finetunen.

Als de benzinedruk goed is, draai voor de koude start even de idle mixture schroeven eruit en blaas deze gaatjes even door met compressie lucht.
Draai de idle mixture schroeven er weer in tot lichtjes handvast en dan ongeveer 1½ slag uit draaien.

Als ie dan start en de volgende keer niet meer of slechter dan zit er vuil in je carb,
beste is om dan je rubber slangen te vervangen en metalen leidingen uit te blazen met compressie lucht evt nog een filter voor je carb ertussen te zetten en je carb te reinigen.
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#11 Bericht door Sanderchevy » 06 nov 2014 21:55

Bedankt voor je info! Daar heb ik wat aan. Ik ga zaterdag aan de slag[emoji6]
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
Sanderchevy
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1681
Lid geworden op: 09 jul 2008 22:31
Ik rij een: GMC 1984
Locatie: Leiden, Zuid-Holland

Re: Probleem met edelbrock 1406

#12 Bericht door Sanderchevy » 09 nov 2014 11:25

Gister de Van gestart en hij bleef redelijk netjes draaien. Wel eerst de choke weer aangesloten. Nog veel zwarte rook bij gasgeven. Vervolgens de bougies eruit gehaald. Waren zwart van het roet. Staat dus veel te rijk.

Heb de stelschroeven stukje ingedraaid en toen was het roken al een stuk minder. Vervolgens de bougies vervangen en straks de kabels ook vervangen. Daarna weer even testen....
GMC Vandura 2500 uit 1984
GM 350 5,7 Liter V8 Benzine
TH400 transmissie

Gebruikersavatar
sanlan
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2012 00:28
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: Schiedam

Re: Probleem met edelbrock 1406

#13 Bericht door sanlan » 09 nov 2014 13:35

Hoi,

op onderstaande foto staan de vacuum lijnen die je nodig hebt en waar ze naar toe gaan.

Afbeelding

De 2 idle mixture schroeven stel je heel simpel af:
Doe het wel met een stationair lopende warme motor en zonder choke.

arme afstelling:
- draai de rechterschroef rechtsom tot t stationair iets in toeren zakt,
- draai dan linksom tot ie net op zn hoogst is
- draai dan de linkerschroef rechtsom tot t stationair iets in toeren zakt,
- draai dan linksom tot ie net op zn hoogst is

stel nu de normal idle schroef af tot 750 toeren +-

Dan finetunen door bovenstaande stappen te herhalen.

rijke afstelling:
- draai de rechterschroef linksom tot t stationair iets in toeren zakt,
- draai dan rechtsom tot ie net op zn hoogst is
- draai dan de linkerschroef linksom tot t stationair iets in toeren zakt,
- draai dan rechtsom tot ie net op zn hoogst is

stel nu de normal idle schroef af tot 750 toeren +-

Dan finetunen door bovenstaande stappen te herhalen.

De Fast idle schroef stel je af met een niet lopende koude motor nadat je de normal idle hebt afgesteld:
Als ie na de normal idle afstelling nog iets hoog loopt:
- draai m open tot WOT, dan is de fast idle schroef zichtbaar, draai deze 1 slag linksom
Als hij dan warm nog te snel loopt herhaal je de bovenstaande stap tot ie goed loopt

Als de fast idle te laag staat (dus als de choke aan staat en hij loopt niet hoger stationair) doe je t tegenovergestelde

Laat m wel helemaal warm en koud worden
Groeten Sander

Chevy Van G20 5.7 TBI TH700R4 1991 LPG 140ltr Benz 125ltr (oud camperkent.)
Bmw e36 318i Edition 1997
Corsa 1.3cdti 2012

Plaats reactie