validatiekeuring GMC Savanna 2009 BELGIE

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eddydenbelz
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: GMC savana

validatiekeuring GMC Savanna 2009 BELGIE

#1 Bericht door eddydenbelz » 17 feb 2020 19:24

Enkele maanden geleden heb ik GMC Savanna in duitsland gekocht.

Ben al de gehele tijd bezig om de wagen in belgie op de baan te zetten.
Vorige week voor de 7 de keer naar de keuring gegaan, en daar groen keuringsattest gekregen voor de wagen.

Dan moeten de papieren naar Brussel opgestuurd worden, en daar moeten ze dan de toelating geven , dat de validatiekeuring in orde is voor het voertuig.

Kreeg vandaag mailtje van keuringsstation dat wagen slechts voor 5 personen goedgekeurd kan worden volgens richtlijn 92/21/EG

Na wat zoekwerk kwam ik zelf bij :
Massa’s en afmetingen personenwagens
Richtlijn: 92/21/EEG
Massa passagier: 100 kg bij gewone
rolstoel, 250 kg voor elektrische rolstoel
dit dient nagegaan te worden bij de
individuele goedkeuring en wordt ook
vermeld op het goedkeuringsdocument.
De test volgens iso 10542 is enkel
geldig voor een gewone rolstoel; indien
een elektrische rolstoel gebruikt wordt
dient een compatibel, gehomologeerd
docking station gebruikt te worden.
Wijzigingen van de tarra, rijklare massa,
aslasten dienen vermeld te worden.

dus deze regel is van toepassing bij ombouw naar voertuig met speciale vereisten, maar omdat dit voertuig geen rolstoel gebruiker gaat krijgen, denk ik dat deze regel van de pot gerukt is waarschijnlijk willen ze zo het totaalgewicht bij 7 personen buiten grens laten vallen.

DAAROM MIJN VRAAG: IS HIER IEMAND DIE EEN GMC SAVANNA goedgekeurd als mobilhome heeft, en 7 zitplaatsen heeft ???? (BELGISCH)
want dan heb ik reden om protest aan te tekenen.

op de Duitse papieren staat volgende omschrijving met afkortingen:
FZ.Z.PERS.BEF.B. 8 SPL
WOHNMOBIL

Misschien is hier iemand die deze regel omgezet krijgt.

Had deze VAN gekocht omdat het mobilhome was, wat natuurlijk ideaal is voor taks en verzekering
en vooral gekocht voor de 7 zitplaatsen,
indien ik er maar 5 heb, moet ik hem als personenwagen laten inschrijven, en begint de kermis weer van voor af aan.

graag hulp

groeten,

Eddy den Belz

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: validatiekeuring GMC Savanna 2009 BELGIE

#2 Bericht door Cor » 18 feb 2020 00:00

Tja, hiermee moet je toch echt van je landgenoten hebben.
Succes met de homologatie!!!

Mijn ervaringen hiermee:

"Wij" Nederlanders denken dat de RDW moeilijk kan doen, maar als ik de ervaringen van onze zuiderburen lees, dan valt dat héél erg mee.

Heel lang geleden ben ik naar België verhuisd, en heb toen mijn personenwagen en caravan ingevoerd.

Bij de homologatie van de auto (een heel gangbaar Frans merk) werd alles wat je maar kon opmeten, ook opgemeten, zelfs de wielbasis en de spoorbreedten.
Was uiteindelijk goed, maar moest nog wel een ID plaatje geplaatst worden; moest je zelf laten maken, en door de 'autoriteiten " laten monteren bij een vervolg afspraak.
Tegen betaling uit der aard!
Maar hij moest daarna wel elk jaar gekeurd worden.
Waarom niet om de 2 jaar?

"Meneer er zit een trekhaak aan, en dan is het een trekker, en die moeten elk jaar gekeurd worden."
Alsof er een trailer van 20 Ton achter hangt.

De caravan heb ik "ingevoerd" in de kerstvakantie, een paar maanden na mijn "immigratie". Bij het betreffende "winket"(ja er was er één in Brussel waar Vlaams gesproken werd!) werd me gevraagd hoe het kon dat de caravan al in België was.
Men vond het erg vreemd toen ik zei dat hij gewoon achter mijn auto België binnen gereden was........
Maar goed, hij werd gekeurd, en ondanks het feit dat hij nog maar 10 maanden oud was, werd er opgemerkt dat de remmen bijna versleten waren.
En dat de wiellagers in slecht conditie waren.
Maar werd wel toegelaten.
Die "versleten remmen" hebben er nog ruim 20 jaar op gezeten, en toen gelijk vervangen toen ik de as rubbers door de importeur liet vervangen.
Tja, ze waren nog steeds niet versleten.......
De lagers zijn nooit vervangen.
En die "Invoer"?
Na alle palaver werd een een ijzerdraadje met een loodje aan de triangel bevestigd.
En nu??
"Dit is het meneer, verder geen bijzonderheden"

"Belgen moppen" : helaas er zit een grote grond van waarheid in!
Sorry
Cor

Vrrrroem8
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Re: validatiekeuring GMC Savanna 2009 BELGIE

#3 Bericht door Vrrrroem8 » 18 feb 2020 08:53

Tja ik vermoed dat Nederland van de west europese landen zelfs 1 van de makkelijkste is op t gebied van de staat en toelatingen.

In Duitsland geprobeerd mn BMW in te voeren. Daar zat een fabrieks af spoilertje op. Geen kite of starwars achtige dingen. Gewoon degelijk dingetje van 8cm breed en 5cm hoog. Maar ja geen tuv papier of abv kaartje van de maker dus hop eraf. Set michelin alpine’s eronder. 205 breed en 55 hoog. No go. Fabrieks opgave 195 60. En dat mogen dan prima linglong banden zijn.
Zelfs als hij al ingevoerd is moet iets lulligs als een winddeflector voor de zijramen na montage bij de tuv afgenomen worden en expliciet in je kentekenpapieren erbij gezet worden. Staat t r niet in en krijg je een polizei controle, niet eens speciaal daarvoor maar ook voor bijvoorbeeld omdat je een stopbordje negeert, kun je het eraf halen of je auto laten staan. Mocht het een essensieel onderdeel zijn moet je zorgen dat die eronder komt. En ja vóór dat dat eronder zit mag je geen meter meer rijden.

Zelfde met de uitstoot regels. Hier heb je een paar binnensteden. In Duitsland zowat geen stad meer zonder zone’s Zorg nou maar dat die fijnstof sticker erop zit en ga nou niet de verkeerde zone in.

Motoren hebben tuv keuring. De losse witte kentekenplaat voor aanhangers is er ook niet. Er staat alles met kenteken en tuv.

Nee voor Auto’s is NL zo slecht nog niet.
Chevy 20 '90 5.7 v8
Jeep wj 4.7 v8
Harley 48
Harley Streetglide

Plaats reactie