Bak wil niet verder dan N, pook geblokkeerd

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

Bak wil niet verder dan N, pook geblokkeerd

#1 Bericht door justind » 04 mar 2019 17:05

Het is geen vraag maar een tip, mocht er ooit iemand op googelen. Ik kon het niet vinden op internet en kreeg het even heel erg warm toen mijn van niet meer in z'n vooruit wou nadat ik 's avonds laat midden op straat stond om te keren.

De pook zat gewoon vast na z'n N, volledig geblokkeerd. Ik kon nog wel weer terug naar R en P, maar niet naar OD. Achteruit naar huis rijden zag ik ook niet zitten, evenals de van nog langer dan 2 uur buiten laten staan met een tijdelijke vooruit waar het water vrolijk langs naar binnen druppelt (er was 24 uur lang non-stop regen op komst).

Leuk allemaal, maar voor degenen die dit ooit gaan meemaken, wellicht heb je hier wat aan. Na een dag lassen heb ik de accupolen weer vastgezet. Ik vond de accu wat losjes op z'n plek zitten, dus ik dacht: ik zet 'm even fatsoenlijk vast. Wat blijkt nou? Mijn accu blokkeert te schakel-arm, en wel precies na z'n N. Dan komt het staal van de swivel-arm gewoon tegen de accu aan. blijkbaar heb ik een net iets te grote accu, die net even een halve cm op moest schuiven.

Toevallig dat iemand net zat te kijken wat er gebeurde toen ik met de motorkap open probeerde te schakelen. :D

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

Re: Bak wil niet verder dan N, pook geblokkeerd

#2 Bericht door Patrick G20 » 05 mar 2019 20:08

Toevallig heb ik dat vorig jaar gehad?
Ik ging mijn Chevy Van uit de winterstalling halen.
Accu er vlug in gezet en naar buiten gereden. Even de verlichting gecontroleerd (was nog donker) en de versnellingen,maar kreeg hem niet in zijn overdrive 😣
Naar huis gereden een nagekeken want voor hij op stalling ging werkte alles nog perfect.
Aan de accu gerommeld en die kon ik nog ongeveer 1cm verder naar recht duwen. Alle versnellingen werkte weer.
Net wat jij schrijft, de arm/ kabel die uit het schutbord naar beneden langs de accu loopt kwam tegen de accu aan en zodoende krijg je hem niet in zijn versnelling.
Goede tip voor iedereen.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door madmonk76 » 16 feb 2021 23:41

Vandaag van Eindhoven naar Doetinchem gereden geen probleem ik kom in Doetinchem aan bij de MC Donald's, zet de G20 in z'n parking midden op de parkeerplaats, laat me stiefkind instappen, wil hem in zijn Odrive zetten......geen beweging in te krijgen, dik 2uur daar gestaan te rotten en bellen met Jan en alleman.
Waarschijnlijk kabel kapot van de stuurkolom naar de automaat, na een paar uur komt er een gozer langs en die zegt mag ik toch ff proberen 2 keer op en neer en plop naar zijn Odrive en d,2,1..............naar huis gereden thuis automatisme, plop, parking, weer geen beweging in te krijgen.
Nou lees ik dit van de accu....ga ik morgenvroeg eerst ff checken.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door justind » 17 feb 2021 09:48

Hmm ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Het zou kunnen dat door de kou je accu is gaan verschuiven als het rubber niet heel strak heeft gezeten. Misschien ver gezocht, maar je weet het maar niet. Zou in theorie moeten kunnen als je een flinke hobbel of gat mee pakt.

Wij waren met 2 man, toen ik de pook verder wou trekken dan z'n park, zag iemand onder de kap de accu een beetje heen en weer bewegen. Links achter onderaan bij de accu kwam de stang er tegenaan.

Overigens had ik ook een verkeerde accu met de accupolen aan de achterkant, dus vlak bij de rembekrachtiger. 3 weken geleden is bij het rechtzetten van de accu de + pool tegen de rembekrachtiger gekomen omdat de accu ineens een stukje in z'n accubak 'viel', hele domme actie. Maar toen was het volle kortsluiting met een hoop rook en zat de pluspool meteen vast gelast! Heb met een brandblusser en een hartslag van 600 staan hopen dat het goed bleef gaan tot de accu leeg was. Ik denk, even melden kan vast ook geen kwaad.

Ben je er al uit?

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#5 Bericht door Patrick G20 » 17 feb 2021 10:35

Wat ik altijd doe met monteren/demonteren van de accu. Als ik de accu uit de auto moet halen dan doe ik de beschermdopjes (rood en zwart) er op die je er bij krijgt als je een accu koopt. Zo krijg je geen kortsluiting.
Suzuki gsxr1100w 1995.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door justind » 17 feb 2021 12:40

Ja dat is top. En de min pool doe ik voortaan altijd eerst los, zelfs als het gaat om even dat kleine zetje om de accu goed in de bak te krijgen grrr

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door madmonk76 » 17 feb 2021 17:45

Vanmorgen naar de accu gekeken maar er zit vollop voldoende ruimte, beetje aan de kabel zitten friemelen en hij ging in zijn r n en drive.
Tussen door naar verschillende bedrijven geweest om materiaal op te halen, een me eigen vergist en toch weer in zijn P gezet....hij ging er ook weer uit.

Toenstraks kwam ik thuis aan, uit automatisme weer in zijn P en nou heb ik heb ik hem niet meer er uit gekregen, ook weer aan de kabel zitten friemelen geen resultaat, nou maar afwachten wat de bus morgenochtend doet kwa schakelstang.

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#8 Bericht door Patrick G20 » 17 feb 2021 18:39

En zit bij de automaatbak waar de schakelstang op vast zit niks vast/los. Zou daar ook even kijken. Weet niet of je vorige week met die sneeuw en vorst hebt gereden. Misschien daardoor dat er iets mis is met het schakel mechanisme.
En heb je ook je oliepeil van de automaatbak al gecontroleerd?
Suzuki gsxr1100w 1995.

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#9 Bericht door madmonk76 » 17 feb 2021 19:32

Als jij zo naar de foto kijkt kan jij mij vertellen waar ik moet checken voor het peil.
En als ik zo kijk beneden zie ik niks zitten en boven bij de stuurkolom ook niet
20210216_145655.jpg
20210216_145655.jpg (67.2 KiB) 62 keer bekeken
20210216_150046.jpg
20210216_150046.jpg (83.56 KiB) 62 keer bekeken

Mijn excuses, ook nou weer staan de foto's niet goed

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#10 Bericht door Patrick G20 » 17 feb 2021 19:45

Ik zie zo op het eerste oog niks, maar spuit eens met WD 40 op de scharnieren van de automaatbak. Terwijl iemand onder de wagen en naar de accu kijkt probeer weer eens te schakelen. Laat die persoon kijken of alles goed loopt en dat je schakelkabel nergens tegen aan loopt. Vooral bij de accu.
Peilen doe je als je een aantal kilometers hebt gereden. Dus met warme motor. In stilstand even door alle versnellingen heen en dan in P stand zetten. Dan met lopende motor je peilstok controleren. Moet dan op maximum staan. Als je dit nog voor elkaar krijgt. Succes.
Suzuki gsxr1100w 1995.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#11 Bericht door RoelK5 » 17 feb 2021 19:46

Oliepeil van je automaat bedoel je? Dan moet je onder de motorkap zijn. En peilen bij warme motor terwijl die stationair draait.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#12 Bericht door Patrick G20 » 17 feb 2021 19:52

Peilstok zit onder de motorkap. Bij mij zit die links beetje uit het midden. Is een ronde (gekleurde) dop (bij mijn Van) met gebogen metaal waar je vinger tussen kunt doen. Hoop dat ik je het goed uitleg.
Suzuki gsxr1100w 1995.

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#13 Bericht door madmonk76 » 21 feb 2021 00:35

Yes mensen ik ben er vanmorgen uit gekomen (zo ook uit me bed).
Dashboard rondom de stuurkolom uit elkaar alles hong los frimmel frimmel aan alles....ik leun van buiten naar binnen op het rempedaal, contactslot op stand 1, prrrieuww naar zijn drive en te terug naar P en keer op keer naar alles en terug...ik dacht ik weet niet waar ik nou weer aan heb zitten frimmelen maar ik heb geluk.

Alles weer op zijn plaats en vast gezet, ga op de stoel zitten....het is dat ik zat anders zakte me broek af....hij ging weer niet uit zijn P.

Kort gevat, ik heb van de week mijn rempedaal wat naar links proberen te buigen met 2 sokken tangen(Zweedse tangen) en 2 bacho's(niet de drankjes) voor wat meer voetruimte tussen de 2 pedalen en door dat ik dus zo lomp onder het dashboard heb zitten kloten zit er nou speling op het rempedaal van links naar rechts, een mm of 2 a 3 a 4.
Doe ik het rempedaal naar links bewegen blokt bij de P, beweeg ik het rempedaal naar rechts vliegt hij door alle versnellingen heen.....een goede 2 minuten aan het proberen geweest met beide opties en het klopt wat ik zeg.

Ik hoop dat ik hier mee mensen geholpen heb in de toekomst.

Met vriendelijke groet Mike

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#14 Bericht door Patrick G20 » 21 feb 2021 09:34

Is mooi om te horen dat je het probleem hebt gevonden. Wat ga je er nu aan doen om de speling er uit te krijgen?
Het beste was om je rempedaal te demonteren en tussen een bankschroef proberen te buigen.
Maar het is in ieder geval goed nieuws \:D/
Suzuki gsxr1100w 1995.

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#15 Bericht door madmonk76 » 21 feb 2021 11:24

Goedemorgen, Patrick zekers in de bankschroef...ik dacht dat doe ik wel ff.....toch niet, maar het komt goed

Plaats reactie