Verlichting ?

Alle vragen over het electrisch systeem.
stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy g30

Verlichting ?

Bericht door stert » 02 feb 2019 19:14

Ten eerste zal ik me weer is voorstellen ???
Ben ,Stert, van der meer en heb al ff een Van ... hahahah
Een g30 van 93 6.2 diesel om precies te zijn oja een globemaster ombouw.
Mijn vraag, ik heb een probleem met mijn verlichting wel voor licht maar achter niet en ook het daschbord is uit knipperlichten en remlichten achter werken wel . Al een paar keer gehad nu en schakelaar maar elke keer vervangen
Ik zag op het forum voorbij komen een relais plaatsten voor de schakelaar omdat daar continu die 12v op staat .heb een relais gekocht
Maar hoe moet ik die nu precies aansluiten de dikke rode kabel van de schakelaar die verbreken en daar het relais tussen ?? Zover ben ik maar hoe dan precies ik kan wel sleutelen naar met stroom ben ik .......... ik heb een 4polige relais gekocht max 30amp

Oja alle lampen zijn nieuw zo ook de aansluitingen en voor zover ik weet geen kabel breuk dynamo is toevallig ook weer gereviseerd .

Ik heb da bericht van cor gezien over een relais aansluiten maar daar praat cor over extra lampen( aan ringo)maar da heb ik nie .ik wil de 12v van de schakelaar terug brengen met een relais dat die schakelaar nie elke keer dood gaat .

Groetjes stert
Chevy van G30 6.2l diesel uit 1993
Globemaster

Ik wou dat ik een vulkaan was , dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen :"kijk hij werkt"

Gr Stert

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Verlichting ?

Bericht door Cor » 02 feb 2019 22:01

Welkom terug Stert! Dat mag best als je slechts 700 berichtjes hebt geplaatst, tot nu toe :lol:
"Long time no seen",

Kijk, de koplampen gaan vanuit de schakelaar via de dim schakelaar rechtstreeks naar de koplampen, en alle andere lichten ook apart, maar die bedrading loopt via het relais paneel.

De koplampen zijn niet met de gebruikelijke zekeringen beveiligd, maar met een interne bi-metalen contact in de schakelaar.
Als je teveel stroom laat lopen door dat contact, gaan eerst de koplampen knipperen, en als je er niets aan doet, dan verbrandt hij.
Dat is typisch het geval als er meer dan 2 lampen tegelijk aan staan.
Let wel, de oorspronkelijke 'sealed beam' lampen waren maar 35 Watt, maar in NL worden die vervangen door 55/60 Watt types, dus te veel stroom is al gauw een probleem.
Het principe:
Nu moet je de uitgaande draad van de koplampen los maken en aan de SPOEL van een relais verbinden, of eigenlijk aan 2 relais, dan kan je links en rechts scheiden, en gaan de koplampen niet beide uit als en een sluiting is.
Dan vanaf de accu een dikke draad naar een zekeringkastje, of eventueel naar 2 zweef zekeringen, en die draden verbinden met het ingaande contact van de beide relais.
De uitgaande kant van het schakelcontact gaat dan naar de linker, resp. rechter koplamp.

Dat is het principe, maar je hebt ook nog te maken met grootlicht/dimlicht schakelaar. die achter de verlichtingsschakelaar zit.
Daarom moet het in feite iets anders:Vanaf de lichtschakelaar op het dashboard gaat een draad naar de groot/dim schakelaar.
En dan ga je DAARNA de scheiding aanbrengen naar groot en dim lampen, dus dan heb je 4 relais nodig om de lampen allen te beveiligen, en in de voeding vanaf de accu, komen dan 4 zekeringen naar 4 relais, als je de grootlicht en dimlicht apart wilt beveiligen., anders 2: 1 voor dim en 1 voor grootlicht.

Ik heb er even een verhaaltje van gemaakt, hoewel ik zelf veel meer heb aan een schema, maar dat geldt niet voor iedereen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,
Cor

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 02 feb 2019 22:38

Dag cor

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Zoals ik nu jou bericht lees zou ik dus 4 relais moeten maken en 4 zweef zekeringen naar alle 4 de lampen maar mijn koplampen blijven altijd branden alleen achter houd ermee op zoals zoveel besproken op het forum en de 20 amp zekering spring er ook uit van de achter lichten . Ben er nu mee bezig en heb een nieuwe zekering geplaatst en het werkt weer........
Globemaster

Ik wou dat ik een vulkaan was , dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen :"kijk hij werkt"

Gr Stert

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 02 feb 2019 23:19

Is dat de originele waarde? 20A voor 4 lampjes (2 voor, en 2 achter) van hoogstens 10W, =40W=3,5A...
Als die eruit springen, dan heb je wel een goede sluiting "ergens'...

Maar als ik het nu goed begrijp, heb ik je de oplossing gegeven voor een probleem wat jij nu niet hebt?

Alleen problemen met de achterlichten (en stadslichten voorkant) ?

Kan me zo niet herinneren dat die een vaker voorkomend probleem zijn, maar zal de schema's wel weer tevoorschijn halen, en kom er op terug..
Cor

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 03 feb 2019 02:04

Dag cor

Op mijn zekeringkast staat 20amp voor die lichten dus neem aan dat dat de goede is voor de lichten die allemaal branden met licht aan dus het gewoon dimlicht en stadslicht en daschbord verlichting. Plus achter en die springt eruit .

Ik moet wel zeggen ik heb bij mij stadslicht de twee onderste lampen branden waarvan er 1 mee knippert met knipperlicht ?? Origineel, ik weet t nie .

En of het dat is geweest maar dat weten we ook nie zeker bij mijn sidemarker links achter (bestuurders kant ) kwam veel water uit die zou ook kortsluiting hebben kunnen geven .

Maar heb een tijdje terug dit zelfde probleem gehad geen verlichting achter, wel voor gewoon dimlicht dan en knipper lichten voor en achter werkten wel en remlicht ook alleen geen verlichting achter voor wel, toen alle lampen vernieuwd zo ook de aansluitingen en alles werkte weer en ook een nieuwe schakelaar gekocht en die is overleden en de oude schakelaar zit er weer terug op en die werkt wel ???????

Het is een spook verhaal .
Globemaster

Gr Stert

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy G20

Bericht door franky » 03 feb 2019 17:05

heb je een trekhaak ?
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 03 feb 2019 17:48

Dag Franky

Ja zit er eentje onder ?
Globemaster

Gr Stert

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy G20

Bericht door franky » 03 feb 2019 19:21

oke, kijk de bedrading naar je trekhaak eens na of alles nog goed is, vaak is het doorgesleten op het punt waar je door het gat heen gaat naar buiten en maak ook even het steker doosje open of er geen water in zit
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 03 feb 2019 19:30

Oké merci ga ik daak naar kijken ..
Globemaster

Gr Stert

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 03 feb 2019 23:26

Ik heb die bekabeling helemaal nagekeken en die zijn helemaal heel en mooi en de stekker doos is nog zo goed als nieuw en de aanhangwagen doos is ook helemaal zuiver en nieuw.....
Globemaster

Gr Stert

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 04 feb 2019 00:11

Ik heb een schema van een '89 diesel hier en de bedrading is behoorlijk standaard, voor vele jaren; dit gaat dan als volgt;Vanaf de junction block op het schutbord gaat er een dikke rode draad, #2 door de doorvoer naar de lichtschakelaar, contact #2;
De koplampen gaan dan vanaf contact 10 naar de dimmer schakelaar, draad #10, vanaf contact 10, dan de groot, resp. dim licht via draad 11 en 12 groen en 'tan' naar de lampen, natuurlijk weer via de doorvoer in het schutbord
De stadslichten, voor en achter gaan vanaf contact #9 , bruine draad, via de doorvoer naar de gecombineerde stads-knipperlampen voorkant, en naar de enkele stadslichten vóór, en de 'side marker'lampen.
Ook naar de achterlichten.

Heel vreemd, maar ik kan nergens vinden dat deze lampen via zekeringen gaan, terwijl dat in mijn beleving toch wel het geval was, voor wat betreft de stadslichten
En dat terwijl er wel een zekering voor de achterlichten op de zekering kast staat (T.L Lamps =tail lamps) maar er geen bedrading getoond wordt.

Met andere woorden, ik kan je hier ook niet verder mee helpen.

Heb je al gezocht bij de Chevy bedradingsschema's in de algemene index hier?
Cor

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 05 feb 2019 20:29

Ze gaan ook via een zekering want de achterlichten en de zijmarkering achter en de stadslichten voor en het daschbord verlichting die zitten samen op die 20amp zekering want die branden niet meer en na nieuwe zekering en 1 zijmarkering waar water in zat leeg gemaakt en weer een nieuwe lamp gestoken ( oude brande nog wel ) te hebben werkte alles weer naar behoren.

Maar ik wilde eigenlijk alleen die 12v uit die schakelaar halen met een relais daar is ooit is over gesproken volgens mij .
Om te zorgen dat da bi metaal nie meer in kan slaan en dat mijn schakelaar voortaan heel blijft want had er laatst eentje gekocht en die is ondertussen echt dood en de oude die het eerst ook nie meer deed die doet het nu wel ????
Globemaster

Gr Stert

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 05 feb 2019 20:37

Die bi-metaal is uitsluitend voor de koplampen, en zeker niet voor de rest van de verlichting.
Cor

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 05 feb 2019 21:38

Dus als je schakelaar kapot gaat dan komt bijna 100% zeker door een kortsluiting in het koplamp circuit
Als ik dit zo mag op pakken ?
Globemaster

Gr Stert

stert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door stert » 05 feb 2019 21:42

Maar weet je dan ook toevallig of iemand anders hetzelfde heeft en origineel is ?

Als ik mijn knipperlicht gebruik zonder dimlicht dan knippert het normaal als elke ? Auto .

Maar als ik mijn dimlicht aanzet dan knippert het met een vertraging van een aantal seconden en vasthouden van de relais , net als de oudere oldtimer.
Globemaster

Gr Stert

Plaats reactie