Probleempje of 2, 3, 4, 5

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bluesart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

Probleempje of 2, 3, 4, 5

Bericht door Bluesart » 02 okt 2015 01:13

Op vakantie (zo 1200 km van huis) kreeg ik met parkeren de versnellingspook niet snel in z'n achteruit gezet en riep André erbij.
Hij gaf een snok aan de pook maar toen ontstond er een probleempje of 2, 3, 4, 5 ...

1 De ramen stonden op een kier, die wilde ik dicht doen: geen reactie. Verder open ook niet,
2 later bij het verder rijden op een doorgaande weg bleek de automatische versnellingsbak het niet te doen,
3 de kilometerteller doet het niet,
4 ventilator werkt niet,
5 ABS doet het niet.

Op het dashboard brand het licht "ANTILOCK ABS"

André heeft alle zekeringen wel 4 keer nagekeken en die lijken allemaal goed.
De verdeelstekker onder de motorkap is goed.

We hebben de Chevy in z'n 2e (berg)versnelling naar een grotere plaats gereden en van daar is hij op een oplegger naar huis gebracht.
We hebben een vervangende camper gekregen voor de rest van onze reis.

Thuisgekomen weer verder zoeken.

In eerste instantie wilde hij toen op vakantie ook even niet op LPG lopen (toevoer was geblokkeerd), maar dat deed hij de volgende dag weer wel.
De ventilator doet het af en toe maar niet als je hem start.

Het lijkt erop dat er een hele stroomgroep is uitgevallen.

Iemand enige idee waar André het moet zoeken?

Grts Ineke
TO BE OR NOT TO BE AND YOU ONLY LIVE ONCE !!!
CHEVROLET CHEVY VAN G20 5.7 V8 STARCRAFT KAMPEERAUTO OP BENZINE EN LPG 1994
Corvette Stingray C3 1978
Afbeelding

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC 2500

Re: Probleempje of 2, 3, 4, 5

Bericht door gmc-fans haarlem » 07 feb 2019 14:04

Had vermoedelijk onlangs exact hetzelfde probleem, in Duitsland en 'slechts' 900 km van huis. Van garage Nic Smit de tip gekregen om een by pass te maken, om de betreffende stroomgroep via een achterdeur van stroom te voorzien. De stekker van de stroomloze ventilator los getrokken. Deze stekker kon ik met een schuifstekker en een tweelingsnoertje koppelen aan de startaccu (scheidingsrelais). Snoertje in de goot gelegd, weg van hete motor en malende koelventilator, en even gecontroleerd of er door sluiting niet een heel grote stroom ging lopen (warm worden snoer); dat gebeurde niet. Testrit pakte goed uit, dus op weg naar huis, begin december 2018, met natte sneeuw en temperatuur van 0-5 graden Celsius. Door bypass geen ventilator, waardoor het in de Van ijzig koud bleef. Gelukkig geen beslagen ramen, en lichtelijk onderkoeld kwam ik veilig thuis vanuit München.
Thuis ontdekte ik dankzij een op dit forum geplaatste illustratie van Cor, met daarop de achterzijde (voedingskant) van de zekeringenkast, dat de uitgevallen apparaten allemaal op één stroomgroep zaten. De hoofdzekeringen (line fuses) bij het distributiepunt waren allemaal in orde, dus was hoogstwaarschijnlijk de contactschakelaar op de stuurkolom (enige schakelaar tussen hoofdzekeringen en zekeringenkast) de boosdoener. Garage heeft dit vastgesteld en de schakelaar vervangen. Ook was één ABS-sensor kapot, maar het is onduidelijk of dat met de kapotte contactschakelaar verband houdt.
TIP: zorg voor een stroomdraad en wat schuifstekkers (M/V) in de Van, om een by pass te kunnen maken. Als er geen zekeringen zijn gesprongen, is er geringe kans op sluiting en is dit acceptabel om naar huis/garage te rijden.

groeten, Nico
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

Plaats reactie