Dood na afslaan

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Van 78

Dood na afslaan

#1 Bericht door RenS » 30 jun 2021 20:38

Goedenavond,
In de hoop dat ik jullie nog even mag lastigvallen na m'n lange afwezigheid;

Vandaag de Van laten keuren. Goedgekeurd, klaar voor de komende 2 jaar, dus vol goede moed weer naar huis. Ding heeft een tijdlang stilgestaan vanwege verbouwing enzo. Onderweg sloeg 'ie af. Daarna bijna alles dood. Buiten- en binnenverlichting werken, maar voor de rest niets.

Uiteindelijk de ANWB erbij gehad, hij wist het voor elkaar te krijgen dat de startmotor rond ging, echter aanslaan zat er niet in.

Op het moment dat de wagen afsloeg regende het behoorlijk. Gecheckt:
- Accupolen, spanning van de accu.
- Contactslot, voor zover dat te checken is. (Oud type, maar het lijkt me raar dat dat zo ineens opkomt tijdens het rijden en zo blijvend in een keer is. Bij slijtage zou je toch iets meer aankondiging verwachten?)
- Zekeringen; Geen van de zekeringen bleek defect, met uitzondering van een zwevende die naar de verdamper loopt. Die was aardig aan het zwemmen, stond rechtop onder de parafaan. Uiteraard vervangen, maar de vraag is misschien hoe die kabel intern verder is.
- Massakabel, echter alleen nog op bevestiging. Dat lijkt op het oog ook goed,
- Het lijkt alsof er geen spanning komt op het zekeringenblok.

Gaat om een Shorty van 78', 350 blok inmiddels, alleen op lpg.

Voor nu staat de Van op straat. Niet ideaal. Dus mocht iemand tips of ideeën hebben? Graag!
Filmpje voor de moeite. Uiteraard niet mijn Van, wel een vet ding. https://www.youtube.com/watch?v=0l6howKV3Ho

Bedankt alvast!

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Dood na afslaan

#2 Bericht door RoelK5 » 30 jun 2021 21:30

Heb je een multimeter/Voltmeter of een 12v testlampje? Koop er anders een. Dan kan je veel gerichter gaan zoeken.
Dan kan je meten of je zekering blok spanning krijgt.
Zo nee, is dhet dunne deel van de kabel naar je zekering kast misschien doorgebrand? Zoja, dan is die kabel waarschijnlijk ergens doorgeschuurd en ligt tegen het chassis aan.
Als de zekering 12v krijgen, krijgt je contactslot 12v? Als je het contract aan zet, krijgt je Ontsteking 12v? Als je start krijgt voel je de klep op je verdamper dan klikken? Voel of hoor je de klep op je lpg tank klikken?

Succes.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#3 Bericht door RenS » 02 jul 2021 17:25

Bedankt voor je reactie Roel. Tijdens de zoektocht, met meter, vond ik een doorgesmolten draad bij de startmotor.

Die wil ik natuurlijk vervangen. Is alleen gesmolten tussen de dynamo en een cilindervormig kokertje met opschrift 16. Een thermal fuse denk ik? Iemand tips hoe dat te repareren?

RoelK5
Donateur
Donateur

#4 Bericht door RoelK5 » 02 jul 2021 18:15

Als je dynamo kabel weggesmolten is werkt alleen het laden van je accu niet meer. De rest zou dan gewoon nog moeten werken. Of dat origineel ook een zekering tussen zit weet ik niet. Chevy gebruikt als zware zekering altijd een dun stukje draad. Kan je eventueel ook een zware zekering voor gebruiken. Een 100A dynamo kan je bijvoorbeeld afzekeren met een 150A Mega zekering. Zo'n stuk draad ertussen solderen kan ook met een soldeer brander. Je kan ze dacht ik ook kant en klaar kopen.
Maar ik verwacht dat er nog meer kapot is, die kabel is alleen voor je dynamo, dus dat verklaard niet dat hij niet start.

RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#5 Bericht door RenS » 03 jul 2021 10:59

Wederom bedankt voor je reactie. Heb de draad vervangen door een dunner stukje draad. Niet de definitieve oplossing, maar het zorgt er wel voor dat de startmotor weer rond gaat. Ook de blower en dergelijke werken weer.

Volgende punt is dat de lpg installatie niet inschakelt. Draait alleen op gas, dus starten gaat nog niet. Nog even verder puzzelen dus.

Zo’n zware zekering klinkt als een goed alternatief.

Edit: Gasinstallatie krijgt weer spanning, zal toch in het waterbad van de zwevende zekering liggen. Is het trouwens gebruikelijk dat de spanning gehaald is bij de ontsteking? (Aangeprikt op de bruine draad op stekker)

Helaas alsnog geen start maar wel een smeulende draad (de vervangen draad) bij de starter. Begin haast te denken dat daar iets intern niet helemaal top gaat.

RoelK5
Donateur
Donateur

#6 Bericht door RoelK5 » 03 jul 2021 13:48

Drie mogelijkheden
1) De draad die je hebt gemonteerd is dunner dan de oude en echt te dun. Maar ik denk niet dat dat het probleem is.
2) de plus Kabel van accu naar Startmotor is niet in orde en de stroom zoekt een andere weg. Dus, die dikke kabel even goed controleren
3)je hebt gewoon ergens kortsluiting. Ligt die draad die door brand verderop ergens tegen staal aan te schuren? Of is er een deel van je elektrisch circuit dat niet is afgezekerd? Zo ja, zeker dat af voordat je bus affikt, en los de kortsluiting op.

RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#7 Bericht door RenS » 09 jul 2021 13:45

Inmiddels zo ver dat overal weer spanning is. Bekabeling nagelopen, contacten opgeschoond en een andere zweefzekeringhouder. Een die dicht kan, omdat de vorige keer die zekering op zwemles werd gestuurd. Startmotor losgehaald, contacten schoon, bekabeling netter weggelegd. Nieuwe optima accu, vooral omdat die al op de lijst stond voor dit hele verhaal.

Startmotor gaat rond, maar de motor slaat niet aan.

Het lijkt alsof er geen gas voorbij de verdamper komt. Door de knop in te drukken op de verdamper komt er wel een gaslucht vrij, maar de motor geeft geen sjoege.
Spanning heb ik, relais klikken ook. (Inclusief de niet aangesloten afsluiter voor benzine)

Overigens is de oplossing voor wat betreft de fusible link niet zoals het zijn moet. Ik ben me bewust van het roeisport, hoewel me door een hulplijn verteld werd dat er een normale draad tussen kan. Weglaten dus. Een zekering ertussen lijkt me beter. Ik lees over een maxi zekering, maar iemand een idee wat voor ampere ik dan kan steken?
Verschillende garages wisten trouwens niets over/van fusible links!

Dus; 2 vragen.
Wat kan ik nog checken voor het impco systeem? De magneetsluiting? (Als het al zo heet. De spoel waar 2 stekkers op zitten en de klep aanstuurt pal naast de verdamper.)
Iemand een idee welke waarde maxi zekering op zo’n plek kan?

RoelK5
Donateur
Donateur

#8 Bericht door RoelK5 » 09 jul 2021 19:58

In mijn Blazer had ik een 200A zekering gemonteerd in combinatie met een 50mm^2 kabel, dat werkte prima.
Om je impco te laten werken moet de klep op je lpg tank openen en de klep bij de verdamper/converter moet een puls signaal krijgen van de verdeler.
Vonken je Bougies?

RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#9 Bericht door RenS » 11 jul 2021 12:03

Dat klinkt als een plan, die maxizekering.

Vandaag eindelijk tijd om even verder te kijken dan m’n neus lang is. Inderdaad geen vonk. Tot aan de ontstekingsmodule meet ik spanning. Daarna is het me een raadsel. Kan ik verder nog iets doormeten en hoe?

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

#10 Bericht door madmonk76 » 20 jul 2021 08:28

Ik heb zelf een aantal maanden geleden lopen te (#@*+#@#€€€) met de ontsteking en bougies en boegiekabels ..... Een tweedehands ontsteking gekocht via die ene site en klaar was ik....mijn advies, als je kan meten of je LPG klep werk en je meer geen vonk....andere ontsteking proberen van iemand en dan eentje kopen of meteen eentje kopen.

Met vriendelijke groet Mike

RenS
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#11 Bericht door RenS » 20 jul 2021 10:00

Lui! Bedankt voor de reacties. Inmiddels ben ik -zonder bus- een paar dagen weg. Op de valreep het euvel gevonden. De klep bleek inderdaad te werken, de tik was iets minder overtuigend dan ik verwachtte en ik rook geen gas.

Zoals Roel al vroeg; geen vonk. Bleek in de ontstekingsmodule te zitten. Die vervangen en hij loopt weer. (Nu nog even de stekker netter maken. Trok een van de draden uit de huls.)

Aangezien er aardig wat water bovenlangs op het blok is gekomen; hebben jullie een rubber aan de onderkant van de paravaan zitten?

Met die zekering ga ik nog aan de gang. Die 200 lijkt me alleen iets te zwaar voor een draad die normaal met een 16 gauge fuse beveiligd is. (16 schijnt overeen te komen met 10amp, 18 met 5) Maar met 50mm2 doel je denk ik op die dikkere naar de starter.

Plaats reactie