Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!

Alle vragen over het electrisch systeem.
Bericht
Auteur
RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!

#16 Bericht door RoelK5 » 18 feb 2021 19:17

Tja, die dikke ongezekerde kabel is natuurlijk goed beschermd zo, maar ik zie het als een noodoplossing. Het werkt uitstekend totdat het misgaat.
Knalgas ontstaat bij een gesealde startaccu niet, behalve bij overladen. En dat gebeurt alleen als de spanningsregelaar van je dynamo kapot gaat. Stop de accu dus beter niet in een volledig gesloten kist, zorg dat er wat openingen zijn. Hem dus ergens in de bus monteren is dus geen probleem. (er zijn auto's die af fabriek zijn gebouwd met de accu onder de stoel)
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

#17 Bericht door justind » 19 feb 2021 15:25

Dank! Ik dacht dat er geen zekering tussen kon richting de startmotor. Maar 200A was dus daar voor bedoeld en sterk genoeg?

Liefste stop ik er een zekering tussen ja! Ik heb 3 weken geleden de pluspool aan het chassis weten te lassen door een heel dom ongeluk, iets waarvan ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Dat wil ik nooit meer. Is maar net goed afgelopen, grote geluk was dat de massakabel van blok naar frame al heel dun en slecht was en daardoor diende als zekering en uiteindelijk is doorgebrand.

Het wordt dan:
- sealed accu onder de stoel als ik een goed passend model kan vinden (of een gel accu op zn kant)
- 1 dikke kabel 75mm2 gezekerd met een maxi 200A naar de startmotor
- bij de startmotor aansluiting de originele 35mm2 kabel er ook op zetten om stroom door te sluizen naar het verdeelpunt onder de motorkap (de zekeringenkast, dynamo, heater etc)
- min kabel vanaf onder de stoel is vrij gunstig lijkt me gezien het blok en chassis al dichtbij is\

RoelK5
Donateur
Donateur

#18 Bericht door RoelK5 » 19 feb 2021 20:41

Ja, klinkt goed. Die 200A voldeed uitstekend bij mijn 5.7l small block in de chevy. Misschien is hij eigenlijk zelfs wat aan de zware kant. Maar als je accu vol kortsluiting maakt door een 75mm^2 kabel dan gaat er wel een paar 100A doorheen. Dan brand en 200A mega door in een paar seconde. Ik neem aan dat je dan ook een 75mm^2 kabel voor de min gebruikt? Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat er en hele dikke pluskabel en een hele dunne minkabel wordt gelegd want die minkabel doet toch niks....... Ik zou die dikke min dan op het onderblok van je motor zetten, dan heb je de kortste kring voor je startmotor. (Ja ik ben een beetje overdreven in die zaken, maar waarom niet ideaal aansluiten als dat net zo veel werk is als iets minder ideaal aansluiten)
Ik neem aan dat die 35mm^2 die je ook op de startmotor aan wil sluiten dat dat de kabel is met de fuse links? Dan weet je in ieder geval zeker dat die kabel ook goed gezekerd is.

En idd kortsluiting van een accu met je gewoon een keer mee maken om te leren dat je dat echt serieus moet nemen. Mijn eerste keer was een 0.75mm^2 kabel van een paar meter lang kortsluiting op een motor accu. Meteen werdet die kabel rood gloeiend en binnen een paar seconde stond mijn schuur helemaal vol met rook.
1 keer op het werk met een steeksleutel op een 125Ah tractie batterij. Die sleutel wordt meteen bloedheet, gelukkig kon ik hem er af schoppen. Flinke knal, rookwolk en stinken. En andere keer een stagiaire die ik meerdere keren had gewaarschuwd de steeksleutel aan het einde vast te pakken zodat je hand altijd tussen de accu pool en je sleutel zit. Na 3 keer waarschuwen vond ik het wel best en was het wachten op de knal die na 2 minuten kwam. De keer daarna was een collega die de pennen uit een 350A Anderson connector trok en de pennen tegen elkaar kwamen. Dat was een 800Ah accu. Gelukkig kon hij ze meteen lostrekken. Daarna was hij toe aan een bakje koffie.
Ik snap helemaal hoe jij je gevoeld hebt toen je accu kortsluiting maakte een je hem helemaal niet los kon trekken.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#19 Bericht door justind » 20 feb 2021 11:24

Dankjewel! Dat vind ik wel echt een top reactie ;) Oef, dat zijn ook beste voorbeelden die je noemt van hoe het mis kan gaan. En balen dat het gebeurt, maar sommige mensen leren nou eenmaal door te ervaren geloof ik 😬De dunne massastrip van het blok naar het frame was in mijn geval gelukkig een soort zekering en brandde al vrij snel door. Het opvallende was wel dat de benzinepomp is gaan pompen, volgens mij ook daarna nog, en zo hard heeft gepompt dat er een straal benzine onder de auto begon te lopen. Precies daar bij het blok waar de retourleiding eventjes van rubber is. Toen ik weer onder durfde te kijken: precies daar waar de massakabel is doorgebrand. Heb ik echt ontzettend veel mazzel mee gehad.

Wat ik vanaf heden doe is in elk geval zorgen dat er een massaschakelaar direct achter de minpool zit. Zekerweten ook een 75mm2 massa! En super om te horen dat die 200A werkt met een 5.7 small block. Heb ik zelf ook.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#20 Bericht door justind » 16 apr 2021 15:38

Nog even een kleine update.

Na wat passen en meten toch de accu onder de motorkap besloten te plaatsen. Op de foto zie je nog de oude accu, durf er zelf geen nieuwe in te zetten omdat ik de gasleiding dan los moet halen. Maar hij doet het nog net goed genoeg.

Aangezien ik weken talloze fora heb afgestruind naar wat veilig is en hoe je het aan moet pakken, hoop ik iemand anders hier in de toekomst blij mee te maken/tijd mee te sparen:

- Ik heb het oude power distribution block achter de accu verwijderd, deze was verroest. Ik kreeg het niet eens meer los, dus kapot geknipt.
- Alle fuse links eruit geknipt, deze worden vervangen door ANL MIDI zekeringen, die ook wel bekend staan als slow-blow zekeringen. Dus klappen er niet meteen uit bij een piek, maar wel bij sluiting of langdurige overbelasting.
- 2x dezelfde verdeler/zekeringkast geplaatst om ook nog wat extra slots over te houden voor (toekomstige) accessoires. Je kan ook af met 1 kastje evt, maar als je toch bezig bent...
- zekeringhouder 2 (foto): op de plek waar de oude fuse links zaten (dynamo, heater, zekeringenkast en nog wat)
- zekeringhouder 1 (foto): heb ik geinspireerd op hoe veel nieuwe auto's dit af fabriek hebben. Zit met een bout direct op de + pool en ligt dus vastgeschroefd op de accu. Er gaat dus er gaat geen enkel stukje draad meer ongezekerd want alles begint pas na de 225A mega zekering.

Als iemand ooit zoiets wilt maken:
- Accupool met M10 bout: https://www.rdae.nl/b123pm10-plus-pool-10-mm-bout.html
- M10 bout eruit, langere M8 bout vanaf de onderkant er doorheen met het draad omhoog gestoken
- Link naar de zekeringkastjes (hebben ze normaal ook bij Rick Donkers, maar nu op): https://www.acculaders.nl/zekering-dist ... g%20-%20EU
- Verder heb ik overal nieuwe kabelogen op geperst en / of de bedrading vervangen
- Overal van die nieuwe PVC rupsen overheen gemaakt
- Massaschakelaar erin gezet onder de motorkap: https://www.rdae.nl/500010-heavy-duty.html

Kost wat, maar lijkt me hopelijk een stuk veiliger.

Zo ziet het eruit. Zekeringhouder 2 zie je bijna niet, maar die zit op dezelfde plek als waar het originele distribution block zit. Mooi met dekseltje erop.
stroom-chevy.jpg
stroom-chevy.jpg (119.6 KiB) 83 keer bekeken

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#21 Bericht door justind » 16 apr 2021 15:49

En hier nog een plaatje van de massaschakelaar. Dit is nog een tijdje terug in het proces. Als je 'm hier zet past het echt PRECIES, zonder onnodig ruimte in te nemen. En hij zit zo dichtbij de min-pool, zodat je praktisch geen extra kabellengte nodig hebt. :mrgreen:
massaschakelaar.jpg
massaschakelaar.jpg (109.87 KiB) 80 keer bekeken

RoelK5
Donateur
Donateur

#22 Bericht door RoelK5 » 16 apr 2021 19:52

Goed bezig. Als jouw buis afbrand zal het wel niet van de electra komen.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#23 Bericht door justind » 17 apr 2021 12:17

Haha dat was precies wat ik ook dacht

Plaats reactie