Tja, die dikke ongezekerde kabel is natuurlijk goed beschermd zo, maar ik zie het als een noodoplossing. Het werkt uitstekend totdat het misgaat.
Knalgas ontstaat bij een gesealde startaccu niet, behalve bij overladen. En dat gebeurt alleen als de spanningsregelaar van je dynamo kapot gaat. Stop de accu dus beter niet in een volledig gesloten kist, zorg dat er wat openingen zijn. Hem dus ergens in de bus monteren is dus geen probleem. (er zijn auto's die af fabriek zijn gebouwd met de accu onder de stoel)
Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!
-
- Donateur
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
Re: Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!
Dank! Ik dacht dat er geen zekering tussen kon richting de startmotor. Maar 200A was dus daar voor bedoeld en sterk genoeg?
Liefste stop ik er een zekering tussen ja! Ik heb 3 weken geleden de pluspool aan het chassis weten te lassen door een heel dom ongeluk, iets waarvan ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Dat wil ik nooit meer. Is maar net goed afgelopen, grote geluk was dat de massakabel van blok naar frame al heel dun en slecht was en daardoor diende als zekering en uiteindelijk is doorgebrand.
Het wordt dan:
- sealed accu onder de stoel als ik een goed passend model kan vinden (of een gel accu op zn kant)
- 1 dikke kabel 75mm2 gezekerd met een maxi 200A naar de startmotor
- bij de startmotor aansluiting de originele 35mm2 kabel er ook op zetten om stroom door te sluizen naar het verdeelpunt onder de motorkap (de zekeringenkast, dynamo, heater etc)
- min kabel vanaf onder de stoel is vrij gunstig lijkt me gezien het blok en chassis al dichtbij is\
Liefste stop ik er een zekering tussen ja! Ik heb 3 weken geleden de pluspool aan het chassis weten te lassen door een heel dom ongeluk, iets waarvan ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. Dat wil ik nooit meer. Is maar net goed afgelopen, grote geluk was dat de massakabel van blok naar frame al heel dun en slecht was en daardoor diende als zekering en uiteindelijk is doorgebrand.
Het wordt dan:
- sealed accu onder de stoel als ik een goed passend model kan vinden (of een gel accu op zn kant)
- 1 dikke kabel 75mm2 gezekerd met een maxi 200A naar de startmotor
- bij de startmotor aansluiting de originele 35mm2 kabel er ook op zetten om stroom door te sluizen naar het verdeelpunt onder de motorkap (de zekeringenkast, dynamo, heater etc)
- min kabel vanaf onder de stoel is vrij gunstig lijkt me gezien het blok en chassis al dichtbij is\
-
- Donateur
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!
Ja, klinkt goed. Die 200A voldeed uitstekend bij mijn 5.7l small block in de chevy. Misschien is hij eigenlijk zelfs wat aan de zware kant. Maar als je accu vol kortsluiting maakt door een 75mm^2 kabel dan gaat er wel een paar 100A doorheen. Dan brand en 200A mega door in een paar seconde. Ik neem aan dat je dan ook een 75mm^2 kabel voor de min gebruikt? Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat er en hele dikke pluskabel en een hele dunne minkabel wordt gelegd want die minkabel doet toch niks....... Ik zou die dikke min dan op het onderblok van je motor zetten, dan heb je de kortste kring voor je startmotor. (Ja ik ben een beetje overdreven in die zaken, maar waarom niet ideaal aansluiten als dat net zo veel werk is als iets minder ideaal aansluiten)
Ik neem aan dat die 35mm^2 die je ook op de startmotor aan wil sluiten dat dat de kabel is met de fuse links? Dan weet je in ieder geval zeker dat die kabel ook goed gezekerd is.
En idd kortsluiting van een accu met je gewoon een keer mee maken om te leren dat je dat echt serieus moet nemen. Mijn eerste keer was een 0.75mm^2 kabel van een paar meter lang kortsluiting op een motor accu. Meteen werdet die kabel rood gloeiend en binnen een paar seconde stond mijn schuur helemaal vol met rook.
1 keer op het werk met een steeksleutel op een 125Ah tractie batterij. Die sleutel wordt meteen bloedheet, gelukkig kon ik hem er af schoppen. Flinke knal, rookwolk en stinken. En andere keer een stagiaire die ik meerdere keren had gewaarschuwd de steeksleutel aan het einde vast te pakken zodat je hand altijd tussen de accu pool en je sleutel zit. Na 3 keer waarschuwen vond ik het wel best en was het wachten op de knal die na 2 minuten kwam. De keer daarna was een collega die de pennen uit een 350A Anderson connector trok en de pennen tegen elkaar kwamen. Dat was een 800Ah accu. Gelukkig kon hij ze meteen lostrekken. Daarna was hij toe aan een bakje koffie.
Ik snap helemaal hoe jij je gevoeld hebt toen je accu kortsluiting maakte een je hem helemaal niet los kon trekken.
Ik neem aan dat die 35mm^2 die je ook op de startmotor aan wil sluiten dat dat de kabel is met de fuse links? Dan weet je in ieder geval zeker dat die kabel ook goed gezekerd is.
En idd kortsluiting van een accu met je gewoon een keer mee maken om te leren dat je dat echt serieus moet nemen. Mijn eerste keer was een 0.75mm^2 kabel van een paar meter lang kortsluiting op een motor accu. Meteen werdet die kabel rood gloeiend en binnen een paar seconde stond mijn schuur helemaal vol met rook.
1 keer op het werk met een steeksleutel op een 125Ah tractie batterij. Die sleutel wordt meteen bloedheet, gelukkig kon ik hem er af schoppen. Flinke knal, rookwolk en stinken. En andere keer een stagiaire die ik meerdere keren had gewaarschuwd de steeksleutel aan het einde vast te pakken zodat je hand altijd tussen de accu pool en je sleutel zit. Na 3 keer waarschuwen vond ik het wel best en was het wachten op de knal die na 2 minuten kwam. De keer daarna was een collega die de pennen uit een 350A Anderson connector trok en de pennen tegen elkaar kwamen. Dat was een 800Ah accu. Gelukkig kon hij ze meteen lostrekken. Daarna was hij toe aan een bakje koffie.
Ik snap helemaal hoe jij je gevoeld hebt toen je accu kortsluiting maakte een je hem helemaal niet los kon trekken.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
Re: Chevy g20 tbi ; welke merk en type accu adviseren jullie mij!
Dankjewel! Dat vind ik wel echt een top reactie
Oef, dat zijn ook beste voorbeelden die je noemt van hoe het mis kan gaan. En balen dat het gebeurt, maar sommige mensen leren nou eenmaal door te ervaren geloof ik
De dunne massastrip van het blok naar het frame was in mijn geval gelukkig een soort zekering en brandde al vrij snel door. Het opvallende was wel dat de benzinepomp is gaan pompen, volgens mij ook daarna nog, en zo hard heeft gepompt dat er een straal benzine onder de auto begon te lopen. Precies daar bij het blok waar de retourleiding eventjes van rubber is. Toen ik weer onder durfde te kijken: precies daar waar de massakabel is doorgebrand. Heb ik echt ontzettend veel mazzel mee gehad.
Wat ik vanaf heden doe is in elk geval zorgen dat er een massaschakelaar direct achter de minpool zit. Zekerweten ook een 75mm2 massa! En super om te horen dat die 200A werkt met een 5.7 small block. Heb ik zelf ook.

Wat ik vanaf heden doe is in elk geval zorgen dat er een massaschakelaar direct achter de minpool zit. Zekerweten ook een 75mm2 massa! En super om te horen dat die 200A werkt met een 5.7 small block. Heb ik zelf ook.