zekering 5A Impco of 10A?

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SquierJV
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

zekering 5A Impco of 10A?

#1 Bericht door SquierJV » 03 jul 2019 00:48

Beste forumleden,
Ik rijd al 5 jaar met volle tevredenheid in mijn Chevy Van G20 met Impco gasinstalatie en superfix. Uiteraard heeft een oudere auto zo zijn probleempjes ( lees; eigen leven ). Het volgende is bv nu aan de hand.
Ik heb er drie tanks onder die onderling gekoppeld zijn. Nooit problemen gehad met de gasinstalatie tot onlangs. Ik hoorde toen ik naast mijn auto stond en gesis van gas. Ik ben er onder gekropen en toen stopte het. Mijn eerste gedachte was dat hij een beetje overdruk had en dat eruit gooide omdat hij ook langzaam stopte. Een half uur later gebeurde dit precies zo en waarschijnlijk nog wel meerdere keren omdat ik niet de hele tijd naast mijn auto kan gaan staan. Toch maar even de garage gebeld, heeft alles nagekeken, slangen ed, koppelstukken en ook wat dingen schoongeblazen ( veren in soort overdrukventiel etc ) Kon niks vinden en het vermoeden is dus dat hij extra gas eruit drukte door evt warmte. Ik heb er ook geen 80% beveiliging op.
Anyway dit gebeurde dus allemaal een dag voor het volgende: Ik rijd daar weg en een kwartier later schokt de chevy een beetje ( teken dat hij van brandstof wisselt ) zie ik geen lampjes meer branden op mijn LPG schakelaar, blijk ik op benzine te rijden. Mijn zekering is doorgebrand. Thuis een andere van 5A erin en weer na een minuut of 10 doorgebrand. garage gebeld, die vermoedt kortsluiting dus als ik er eentje van 10A in doe, zal hetzelfde gebeuren. Maar nee, op 10A blijft de installatie het doen. Iedereen zal denken, prima, niks meer aan doen. Maar ik vraag me toch af hoe dit kan, of het niet schadelijk is etc etc. Iemand ervaring, tips?
Mijn dank is groot.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: zekering 5A Impco of 10A?

#2 Bericht door Cor » 06 jul 2019 20:23

Je hebt 3 LPG tanken er onder, dus ik vermoed dat die alle drie gelijktijdig open staan, dat zijn dus drie ventielen die stroom trekken.
Dan heb je nog de afsluiter bij de motor, dat is een 4e ventiel.Dan is er nog de electronica van het paneeltje, al zal dat niet veel gebruiken.
Maar met 4 kleppen gelijktijdig open lijkt me echt niet teveel om er een 10 A zekering in te zetten.
Heb ik met minder kleppen ook wel gehad.
En inderdaad, als je kortsluiting hebt, dan piept een 10 A zekering er ook gelijk door.
Maar, zoals altijd: meten is weten!

SquierJV
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

#3 Bericht door SquierJV » 09 jul 2019 00:05

Hoi Cor,
Dank voor je bericht.
Ik heb nog niks gemeten, weet ook niet zo goed hoe ik dat moet doen. Feit is natuurlijk wel dat hij al die tijd gewoon op 5A gelopen heeft en nu ineens niet. Dat is natuurlijk wel raar, niet?

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#4 Bericht door Cor » 09 jul 2019 08:57

Daarom: meten is weten.
En dat doe je met een Ampère meter in dit geval.

Plaats reactie