Dakgoot lowtop, kan ik dat polyester spul er zomaar uit tikken?

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

Dakgoot lowtop, kan ik dat polyester spul er zomaar uit tikken?

#1 Bericht door justind » 20 mar 2019 09:55

Hi,

We zijn lekker bezig met onze van. Meeste ramen liggen eruit en de boel wordt flink ontroest. Ik kwam in het dak wat gaatjes tegen in de buurt van de dakgoot, helaas. Hierdoor was de sponning waarschijnlijk gaan roesten. Echter, als ik de roest volg in de buurt van de dakgoot, zie ik dat de goot zelf ook aan het roesten is op sommige plekken. Er zit een soort dikke harde witte epoxy of polyester laag in de goot. Nauwelijks flexibel, ongeveer een halve cm dik, helemaal rondom. Bij de voorruit ben ik deze rand eruit gaan tikken (er komen soms stukken van 20cm los). Op sommige plekken is het er idd onder gaan roesten.

Nou is vraag 1: kan ik zomaar die hele rand rondom weg tikken, of heb ik dan het hele dak eraf liggen? Onder die rand zit gewoon metaal van de lowtop, maar geen idee of die dikke harde rand voor de bevestiging dient of dat het alleen afdichting is.

En vraag 2: wat zouden jullie er in terug stoppen? Heb al flink wat gegoogeld en heb al bison rubber seal aangeschaft, maar dat lijkt me meer iets als aller laatste afdicht-laag?

Heb al flink wat topics gevonden over dakgoten, maar zag nog nergens een vergelijkbare vraag/antwoord. Thanks!

Straight6
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Re: Dakgoot lowtop, kan ik dat polyester spul er zomaar uit tikken?

#2 Bericht door Straight6 » 20 mar 2019 20:55

Ik wacht met smart op een antwoord.
Mijnn dakgoot moet namelijk ook binnen korte tijd gedaan worden.

Misschien staat het antwoord op vraag 2 in dit topic?:
http://www.forum.davc.nl/viewtopic.php?f=8&t=10272
Ieder keer dat ik mijn chevy rij, is weer een verrijking van mijn leven!

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

#3 Bericht door boyanka » 20 mar 2019 21:59

Ik heb geen idee. High tops sloop ik alleen maar
Dodge Ram Van B250 '85 en B350xl '84 en B250 '83. Allen lowtop.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#4 Bericht door Cor » 20 mar 2019 22:08

Ik denk dat het er meerdere malen in staat.
In deze business is niets standaard, want elke ombouwer deed wat hem goed(koop!) leek.
Bij mijn Ford was het polyester dak er met kit op gezet, dus tussen de polyester en het deel van de originele low-top, en daarna nog eens met een aantal zelftappers door het polyester in het onderliggend metaal geschroefd.
Daarna een aluminium list langs de hele rand, en ook deze met vele zelftappers in het originele dak vast geschroefd en daarover een rubber lijst, waardoor alle schroeven niet meer zichtbaar zijn.
Ik heb daarvoor Sikka gebruikt, zoals ik in het door jou aangehaalde topic ook al schreef.
Ergens moet er ook nog een schets staan op het forum, door mij geplaatst. Ik zal kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Conclusie van wat je te doen staat
Alle oude rommel er uit, grondig ontroesten, en met nieuwe RVS (of goed gegalvaniseerde) schroeven vastzetten en afkitten, met een niet-volledig uithardende kit.
En nooit siliconen kit gebruiken!
Cor

Edit: gevonden...... Ik denk dat dit in Photobucket geplaatst is zo rond 2005-2006... :!: M'n geheugen is nog beter dan ik dacht ;-)
https://img.photobucket.com/albums/v631 ... ng0001.jpg

Voor de zekerheid ook maar gedownload, en als bijlage geplaatst
dakverhoging0001.JPG
dakverhoging0001.JPG (74.65 KiB) 534 keer bekeken
En op deze foto(van mijn van) zit de rubber lijst er nog niet weer in; het dak is deels verhoogd ivm de (toen) nieuwe belastingdienst eisen.

https://img.photobucket.com/albums/v631 ... nzicht.jpg

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door justind » 21 mar 2019 13:36

Bedankt Cor, wat handig dat jij zo ongelofelijk veel weet en al geschreven hebt.

Dat topic had ik wel gevonden en dat alles eruit moet daar ben ik helemaal van overtuigd. Ik heb alleen een lowtop, daarom mijn vraag. Daar zit dus ook een harde plamuur rand in de goot gewoon horizontaal, alsof er iets van vloeibaar polyesther in is gegoten ofzo. De gehele goot is voorzien van een rand van een halve cm dik die ik er nu gedeeltelijk uit heb getikt.

Ik weet dus nog niet zo goed hoe het originele dak erop ligt en hoe die goot te herstellen.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#6 Bericht door Cor » 21 mar 2019 14:50

Oeffff.... 'veel weten' maar niet goed gelezen dus, Sorry!
En ook Boyanka zette mij op het verkeerde been :evil: (slap excuus....)

Het originele dak, de goot, en de zijwanden zitten natuurlijk gewoon aan elkaar gelast, maar dat zijn natuurlijk allemaal punt lassen, dus niet echt waterdicht.
Dan wordt het dus grondig ontroesten, en die plaatsten behandelen tegen terugkerend roest, daarna alles goed in de lak, en daarover een flexibel blijvende kit aanbrengen.

Sikka kan ook hier gebruikt worden; maar misschien is het wel voldoende om van die 'strijk kit' te gebruiken; dat spul wordt gebruikt om lasnaden af te dichten onder de auto en onder spatborden e.d.
Het werkt makkelijk, te koop in een bus van ~1 kg. en daar krijg je dan een speciale kwast bij.
Die is naar mijn ervaring schoon te maken met thinner, als je dat gelijk doet na gebruik, dus niet laten uitdrogen/harden.
Die kit is ook overschilderbaar.
Brezan en dergelijke zaken hebben dat vast wel.
Cor

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door justind » 21 mar 2019 14:54

Ah kijk super, daar heb ik wat aan! Bedankt. Helaas nog een paar weken wachten voor ik weer naar Drenthe kan om te klussen (daar staat de Van), maar dan ga ik de hele rand eruit tikken. Dat werkt toch makkelijker dan slijpen met een flex, dat spul is vies en taai. Ik zal de volgende keer ook gelijk wat foto's nemen.

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

#8 Bericht door boyanka » 21 mar 2019 18:00

Sorry Cor, maar ik dacht dat het ook om een high top ging
Dodge Ram Van B250 '85 en B350xl '84 en B250 '83. Allen lowtop.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#9 Bericht door justind » 21 mar 2019 18:39

Kijk da's toch mooi, die lowtops zijn zo zeldzaam dat we er standaard vanuit gaan dat het om een high-top gaat!

Zal vast ook wel iets met de inhoud van mijn bericht te maken kunnen hebben ;) Zal de volgende keer duidelijker zijn.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#10 Bericht door justind » 15 jul 2019 19:25

update, heb de hele vulling uit de rand met slijptol + staalborstel verwijderd. Hele vieze klus, het leek wel polyesterplamuur. Maar ben blij dat ik het gedaan heb. Op zeker 30% was er veel roest onder het laagje te vinden omdat er blijkbaar toch water onder is gekomen. Gekgenoeg zit dat spul direct op het metaal, er zit geen beschermende lak op. Dus bij water krijg je al gauw roest.

Helaas zie ik ook wat gaatjes in het dak. Zal ik dit opvullen met epoxy hars of moet dit worden gelast? Ik weet dat lassen beter is maar je komt er zo moeilijk bij van de binnenkant.
20190413_144934.jpg
20190413_144934.jpg (110.23 KiB) 16 keer bekeken

Plaats reactie