Radiator gescheurd?

Hier kan alles worden besproken over het koelsyteem en de airo/verwarming
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RoelofVDO
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy
Contacteer:

Radiator gescheurd?

#1 Bericht door RoelofVDO » 04 jun 2019 22:17

Vandaag de ultieme test gehad met m’n chevy van (6.5l model 1996-2002)
De alpe d’huez beklommen met caravan (regiewagen) aan de trekhaak.

Het grootste gedeelte ging alles goed, constant motortemperatuur in de gaten gehouden en rustig aan de berg op gereden.
De auto leek uit z’n eigen veel te begrenzen, op sommige stukken wou die niet meer toeren maken zodat het soms niet harder dan 20 ging.

Op circa driekwart van de berg ging het mis, begon opeens flink te stinken in de auto, zag koelvloeistof lampje opeens branden en paar seconden later kwam er witte rook onder de motorkap uit.
Gelijk de auto aan de kant gezet en na uitstappen zag ik links voor een complete douche onder de auto uit komen.

Bij openen motorkap zag ik koelvloeistof eruit spuiten tussen dikke luchtslang bovenaan radiator en de olieleiding eronder (aan de stuurkant).

Uiteindelijk met vrachtauto met dieplader waar hele combinatie op pastte naar eindbestemming op de berg gekomen maar staat het spul nu en kan eigenlijk geen kant meer op.

Bus kan wel starten maar begint vrijwel direct flink te lekken.

Iemand enig idee wat er precies gebeurt kan zijn en of dit nog op te lossen is?
De lokale fransen werken ook niet mee, hebben ook nog nooit een Amerikaanse auto gezien dus hoef ik ook weinig hulp van te verwachten 😅

Patrick G20
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

Re: Radiator gescheurd?

#2 Bericht door Patrick G20 » 05 jun 2019 21:28

Misschien door de hoge druk op een zwakke plek gescheurd?
Kunt proberen om spul (radiatorlekstop) er in te gooien om de lek te dichten voor nood? Als de lek niet te groot is natuurlijk.
Of radiateur over laten komen of een sloper zoeken?
Zijn maar een paar ideetjes.
Succes.👍

Tjaard Walstra
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

#3 Bericht door Tjaard Walstra » 06 jun 2019 15:47

Hmm een paar jaar geleden ook zo'n gevalletje gehad met mijn iets oudere chevy. Mijn verhaal is hier wel te vinden. Succes!

RoelofVDO
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Contacteer:

#4 Bericht door RoelofVDO » 06 jun 2019 16:15

Bus is via anwb naar franse garage gebracht waar ze tot de conclusie zijn gekomen dat ze hem daar niet kunnen repareren (duh...).
Wordt nu op transport naar nederland gezet en krijg hier een huurauto.
In nederland nieuwe radiator erin zetten gok ik zo

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#5 Bericht door Cor » 06 jun 2019 16:38

De auto leek uit z’n eigen veel te begrenzen, op sommige stukken wou die niet meer toeren maken zodat het soms niet harder dan 20 ging.
Heb je wel handmatig terug geschakeld? Of heb je vertrouwd op de logica van de automaat?
Dat laatste moet je eigenlijk nooit doen, zeker niet met een aanhanger.
Bij openen motorkap zag ik koelvloeistof eruit spuiten tussen dikke luchtslang bovenaan radiator en de olieleiding eronder (aan de stuurkant).
Dat zal dan wel de dikke koelvloeistof slang zijn geweest die op de tank van de radiator is gemonteerd.
In principe zou dat gerepareerd kunnen worden, maar een dergelijke oude radiateur zal toch wel vervangen moeten worden.
Wèl nog de radiateur dop, en de thermostaat (laten) controleren

Tjaard Walstra
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

#6 Bericht door Tjaard Walstra » 06 jun 2019 17:18

En laten meten of er uitlaatgassen in koelvloeistof zit.

RoelofVDO
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Contacteer:

#7 Bericht door RoelofVDO » 07 jun 2019 22:03

]Heb je wel handmatig terug geschakeld? Of heb je vertrouwd op de logica van de automaat?
Dat laatste moet je eigenlijk nooit doen, zeker niet met een aanhanger.
Ja deed ik wel degelijk, liet hem niet verder als 2 schakelen, maar met 5 ton de berg op wordt ie toch wel warm.

Beveiliging kwam in als motortemperatuur boven 110 graden kwam, toeren begrensd en ventilator hoor je harder gaan lopen.
Dat zal dan wel de dikke koelvloeistof slang zijn geweest die op de tank van de radiator is gemonteerd.
In principe zou dat gerepareerd kunnen worden, maar een dergelijke oude radiateur zal toch wel vervangen moeten worden.
Wèl nog de radiateur dop, en de thermostaat (laten) controleren
Nee de slangen voor koelvloeistof zitten daar niet, alleen luchtslang en olieleiding.
Radiateurdop heeft die niet, is model met expansievat.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#8 Bericht door Cor » 07 jun 2019 22:17

Kan dit even niet volgen: waarom zou er een luchtslang op een radiateur zitten?

En wat die radiateur dop betreft: Er moet 'ergens' een overdruk ventiel zitten, die dezelfde functie heeft als de radiateur dop, want er moet ca 1 bar overdruk in het koelsysteem aangehouden worden, om een hogere kook temperatuur te kunnen bereiken.
Bij het bereiken van die overdruk, gaat de koelvloeistof naar het expansievat, en als de druk zakt, dan zuigt hij de vloeistof uit dat vat weer terug in de radiateur.
Zo zit dat bij mijn 350 CI in de Corvette en ook in de 454 CI van mijn camper; en de van zal niet veel anders zijn.
Denk ik....
En het kan allemaal best in de bergen als je hem handmatig schakelt: mijn combinatie van camper met autoambulance , samen 9 ton, is nooit( en ik bedoel: NOOIT) aan de kook gegaan.
en dat ding had een 3 bak!
Cor

Patrick G20
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#9 Bericht door Patrick G20 » 08 jun 2019 04:59

En wat je ook altijd moet doen als je auto flink heeft moeten werken en je wilt de auto afzetten, even stationair laten draaien zodat ie af kan koelen.
Anders is de druk nog te hoog in het systeem.

Plaats reactie