Hij wil niet meer laden

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Senri
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: GMC

Hij wil niet meer laden

#1 Bericht door Senri » 26 aug 2011 16:57

Hoi,
Sinds vanmiddag wil mijn GMC de accu niet meer laden. (spanning over accu is lager als de motor loopt dan uit). Ik heb een dynamo met 3 aansluitingen; 1 grote voor laden en de twee kleine via een stekker. Ik neem aan dat 1 daarvan voor de veldwikkelingen is. Nu heb ik in het boek gekeken en nu lijkt het zo dat de rode kleine altijd spanning krijgt en de bruine kleine via een diode aan het contact hangt. Als ik de stekker eraf haal en het contact aan zet, meet ik geen spanning op de bruine draad. Kan dit kloppen en heb ik een dynamo probleem, of zit het ergens in de bedrading?

Alvast bedankt!
88 Starcraft GT 5.7

chevybulkje
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: chevy 1984

Re: Hij wil niet meer laden

#2 Bericht door chevybulkje » 26 aug 2011 17:03

vlak bij je dinamo in de bedrading zitten fuseble link soort zekeringen mis dat er daar een van door is gebrand zal de kabel is door meten en de dynamo met een multiemeter dan weet je het

greetz patrick
Chevy van 84 5.7 met 350 TH automaat

Senri
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

#3 Bericht door Senri » 26 aug 2011 17:40

chevybulkje schreef:vlak bij je dinamo in de bedrading zitten fuseble link soort zekeringen mis dat er daar een van door is gebrand zal de kabel is door meten en de dynamo met een multiemeter dan weet je het

greetz patrick
Dank je wel voor de tip. Ik heb de hoofddraad gemeten en daar staat netjes 12 v op van de accu. De dunne rode heeft ook 12 v. De bruine die via het contact loopt heeft geen spanning, maar heeft wel een diode, ik weet dus niet precies wat er gebeurt als je deze onbelast meet.
88 Starcraft GT 5.7

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Depends..

#4 Bericht door Cor » 26 aug 2011 17:50

Die bruine moet ook spanning hebben, via het accu lampje; dat doet het nu dus ook niet meer denk ik?
Lampje stuk?
anders vanaf de ontsteking, via een lampje spanning zetten op die draad, dat zal je veldwikkeling zijn.
[Denk ik, ik heb niet in m'n schema's gekeken, maar die staan hier ook op het forum.]
Cor

Senri
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

#5 Bericht door Senri » 26 aug 2011 18:08

Ik heb geen lampje, maar een spanningsmeter, wat natuurlijk eigenlijk ook en lampje is. De meter geeft 12.5v aan. Kan ik op de veldwikkelingen ook een gewone 12 v aansluiten om te proberen of de dynamo stuk is, of issie het dan zeker?

Ik heb net ook even spanning op het veld gezet om hem aan de gang te krijgen, maar helemaal niets. Ik ben bang dat het toch een nieuwe dynamo wordt. Kan er ook nog wel bij.....
88 Starcraft GT 5.7

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

#6 Bericht door dree » 29 aug 2011 09:50

zijn de koolborstels niet gewoon versleten ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Plaats reactie